Recensie: ‘Het geheim van Lena Lijstje’, Francine Oomen

We zijn er massaal mee opgegroeid, de mateloos populaire boekenreeks ‘Hoe overleef ik?’ van Francine Oomen. Jarenlang gingen we op avontuur met puber Rosa, de stoere Neus en al hun vrienden. Tijd voor verhalen over een nieuw sprankelend hoofdpersoon. Maak kennis met Lena Lijstje, het geesteskind van Oomen die je weer helemaal in de sfeer brengt van vroeger!

Ik heet Lena. Ik maak altijd lijstjes omdat ik niet goed kan kiezen. Maar ook om de warboel in mijn hoofd op te ruimen. Dat is wel nodig, want mijn leven is érg ingewikkeld, vooral sinds mijn ouders gescheiden zijn. Ik heb nu twéé stiefmoeders! Ik ben op mijn stiefbroer, én ik heb een erfenis gekregen. En hierdoor heb ik een hele lijst geheimen!‘ (Uitgegeven door uitgeverij Volt)

De boeken van Francine Oomen, ik heb ze vroeger helemaal stuk gelezen. Nog steeds staat de ‘Hoe overleef ik?’ reeks in mijn kast en pak ik ze er zo nu en dan nog eens bij om terug te denken aan alle mooie avonturen die Rosa beleefde. Oomen was een van de eerste schrijfsters die zich in het vroege YA-genre begaf en boeken bracht waar jongeren zich in konden herkennen. Dit zet ze voort in haar nieuwe serie over Lena Lijstje, die alle situaties in haar leven probeert te ordenen door er lijstjes van te maken.

In ‘Het geheim van Lena Lijstje’ maken we kennis met de vrolijke Lena. Haar ouders zijn een tijd geleden gescheiden, en haar vader vindt dat het tijd is dat Lena haar stiefmoeder gaat ontmoeten. Niet iets waar Lena op zit te wachten, en ze maakt dan ook een flink aantal lijstjes om daar onderuit te komen. Oomen zet met Lena een echte vriendin neer van de lezer, waar je dichtbij in de buurt wordt gebracht. Je leest wat ze denkt, hoe ze haarzelf voelt, wat meteen een onbreekbare band schept tussen hoofdpersonage en lezer. De lijstje die Lena maakt helpen hier ook goed bij, je leert haar namelijk niet alleen kennen door de dialogen en innerlijke gedachtes in het boek, maar ook door de manier waarop Lena haar gedachtes probeert te structureren. ‘Meestal helpt het wel als ik lijstjes maak. Het helpt me om mijn gedachten, die vaak als dolle kippen in mijn hoofd rondsjezen, rustig te krijgen. Er zit altijd wel een goede oplossing bij.’

‘Een verhaal vol pakkende personages, dat raakt aan de leefwereld van tieners’

Oomen weet precies hoe ze haar doelgroep moet bedienen en behandeld onderwerpen die raken aan de wereld van tieners. Zo komt onder andere: volwassen worden aan bod, net zoals de eerste verliefdheid, afzetten tegen je ouders. Onderwerpen die dit boek een verademing maken voor tieners die zelf worstelen met deze onderwerpen, waar ze herkenning en steun in vinden. De sprankelende, zeer vlotte schrijfstijl van Oomen maakt dit boek voor mij compleet. De schrijfster brengt ons een verhaal waarbij niet overbodig op situaties wordt ingegaan, maar de scenes elkaar vlot opvolgen. Een fijne manier om to the point te komen en een verhaal te creëren waar iedere jonge lezer in mee zal komen.

‘Het geheim van Lena Lijstje’ is een vermakelijk boek van de hand van Oomen. Hoewel het voor mij niet mijn jeugdsentiment ‘Hoe overleef ik?’ kan overtreffen, heeft de schrijfster weer een boek gecreëerd vol pakkende personage, herkenbare situaties en vooral ook veel humor. Want als er iets is dat je uit dit boek mee kunt nemen dan is het wel dat je met humor zware situaties een beetje lichter kunt maken.