Recensie: ‘Het Wilde Dierenorkest’, Dan Brown

Tijdens de Kinderboekenweek mag een recensie over een prachtig kinderboek uiteraard niet ontbreken. En wauw, wat viel er afgelopen week een prachtig kinderboek op de deurmat. Dan Brown, onder andere bekend van de immens populaire ‘De Da Vinci Code’ zet zijn eerste stappen in het kinderboekengenre met ‘Het Wilde Dierenorkest’, en levert daarmee een indrukwekkend prentenboek af.

‘In dit prentenboek neemt Maestro Muis je mee op een betoverende reis over land en over zee. Ontdek onderweg het geheim van elk dier: van de waanzinnige walvis, jakkerende jachtluipaarden en kleine kevers tot zwierige zwanen en nog veel meer. Beluister met de gratis app en QR-codes de muziekstukken, zoek op elke pagina de verborgen bezige bij en los alle raadsels op… Dan Brown schreef en componeerde een muzikaal avontuur, waarin zijn liefde voor verhalen, klassieke muziek en raadsels samenkomen in een knap georkestreerd geheel. De illustraties werden gemaakt door de Hongaarse Susan Batori.’

Ik hou van prentenboeken, als kind al en nu nog steeds. Een schrijver en illustrator brengen voor mij een verhaal echt tot leven in een prentenboek. Doordat je de personages (vaak uber schattig afgebeeld) ziet, vorm je als lezer al snel een band met ze en ga je samen op avontuur. Het kinderboekengenre is rijk aan prachtige verhalen die in prentenboeken zijn vormgegeven en daar kunnen we nu een nieuw boek aan toevoegen: ‘Het Wilde Dierenorkest’ van Dan Brown. Een pakkend verhaal, dat straalt door de illustraties en de melodieuze muziek die Brown zelf componeerde.

In ‘Het Wilde Dierenorkest’ worden we door Maestro Muis meegenomen in de wereld van het wilde dierenorkest, waar we op iedere pagina kennismaken met een nieuw dier. Zo gaan we op bezoek bij de woudvogels, waar we leren dat deze vogels allemaal hun eigen lied zingen. Bevinden we ons een paar pagina’s later in de onderwaterwereld met de rog, die sterk doch sierlijk is en gaan we op avontuur met de olifanten die aardig bang zijn voor een kleine rat. Alle zijn voorzien van hun eigen rijmende verhaal (complimenten voor vertalers Erik Bindervoet en Robbert-Jan Henkes voor het vertalen van deze teksten naar perfect rijmende Nederlandse teksten die een plezier zijn om te lezen!). De zinnen van Brown zijn melodieus, lopen fijn in elkaar over en perfect om voor te lezen aan kinderen. De schrijver is erin geslaagd om een boek te maken dat niet alleen leuk is voor de beoogde doelgroep, maar ook voor deins ouders.

‘Dit prentenboek heeft het allemaal: kleurrijke personages, verfijnd schrijfwerk en prachtige onderliggende boodschappen!’

Dit is vooral toe te wijden aan de prachtige onderliggende boodschappen die Maestro Muis bij ieder dier vertelt. Zo leert hij kinderen ‘Ook als het leven een rommeltje lijkt, is er overal wel iets moois te vinden’ en ‘Iedereen is anders, van grootte, van vorm, van kleur. Maar samen kunnen we de mooiste muziek maken’. Brown geeft de kleine lezers en hun ouders een voorzetje om te praten over belangrijke thema’s en daarnaast iedere lezer begrepen en speciaal te laten voelen. Dat je in dit prentenboek door wilt blijven lezen komt ook zeker door de prachtige illustraties van Susan Batori, die naast een hoog schattigheidsgehalte ook vol met humor zitten. Batori is erin geslaagd om het verhaal van Brown tot leven te brengen en je helemaal erin mee te nemen.

Speciaal aan dit verhaal is dat Brown ook de muziek voor het wilde dierenorkest erbij componeerde, en naast een schrijftalent blijkt hij ook daar aanleg voor te hebben. De schrijver heeft klassieke stukken gemaakt die perfect aansluiten bij de dieren. Zwaardere stukken met meer lage tonen voor de stoere dieren en zachte, vederlichte tonen voor de schattige, kleine dieren. Een mooie aanvulling op een verhaal dat staat als een huis.

In het begin was ik benieuwd of het talent van Brown ook goed uit de verf zou komen in een kinderboek. We zijn van hem uber spannende boeken gewend, maar Brown blijkt een echte creatieve duizendpoot. Dit is een prentenboek zoals je hem altijd wel zou willen zien! Grappig, vol met prachtige personages en mooie onderliggende boodschappen die gecombineerd gaan met verfijnd schrijfwerk en pakkende illustraties!

Heb jij ‘Het Wilde Dierenorkest’ ook gelezen? Laat bij de reacties weten wat jij ervan vindt!