Recensie: ‘Isaiah Dunn is my Hero’, Kelly J. Baptist

Het verlies van een dierbare verwerken, we doen het allemaal op onze eigen manier. Hoofdpersoon Isaiah, uit ‘Isaiah Dunn is my Hero’ van Kelly J. Baptist (uitgegeven door Penguin Random House) verwerkt zijn verdriet in prachtige gedichten. En laat dat nou ook net de omschrijving zijn voor dit boek, in één woord ‘prachtig’!

Isaiah is now the big man of the house. But it’s a lot harder than his dad made it look. His little sister, Charlie, asks too many questions, and Mama’s gone totally silent. Good thing Isaiah can count on his best friend, Sneaky, who always has a scheme for getting around the rules. Plus, his classmate Angel has a few good ideas of her own–once she stops hassling Isaiah.

And when things get really tough, there’s Daddy’s journal, filled with stories about the amazing Isaiah Dunn, a superhero who gets his powers from beans and rice. Isaiah wishes his dad’s tales were real. He could use those powers right about now!

Er zijn maar weinig boeken die echt weten te raken, waar de tranen je soms bij in de ogen schieten tijdens het lezen of een glimlach zich over je gezicht verspreidt. Afgelopen week stuitte ik weer op zo’n pareltje. Het jongerenboek ‘Isaiah Dunn is my Hero’ over de tienjarige Isaiah die de zorg over zijn familie overneemt als zijn vader overlijdt, wist mij compleet te verrassen. De pakkende verhaallijn, de complexe personages en de schitterende schrijfstijl, alles klopt aan dit boek!

In ‘Isaiah Dunn is my Hero’ maken we kennis met de dan tienjarige Isaiah. Na het overlijden van zijn vader trekt zijn moeder zich steeds vaker terug met een fles alcohol in haar handen. Isaiah en zijn zusje moeten voor zichzelf zorgen, een taak die de tienjarige erg serieus neemt. Hij zorgt voor zijn zusje en probeert met verschillende klusjes geld te verdienen om te zorgen dat hij met zijn moeder en zusje in een mooi apartement kan wonen. Baptist laat ons kennismaken met een sterk, krachtig personage die je vanaf de eerste pagina meteen in je hart sluit. Zijn doorzettingsvermogen, zijn wilskracht en zijn jeugdige naïviteit maken dit een personage waarvan je wilt weten hoe zijn verhaal afloopt. Meeleven is in dit boek dan ook een understatement, je zit vanaf het eerste moment compleet in het verhaal. Isaiah wordt door de prachtige, beeldende schrijfstijl van de schrijfster haast levensecht.

‘Dit is een boek dat in iedere schoolbibliotheek aanwezig zou moeten zijn!’

Dit wordt vooral in de hand gewerkt door Baptist mooie, vlotte schrijfstijl die perfect aansluit bij het verhaal. Dit enigszins complexe verhaal komt tot leven doordat het op een verfijne manier wordt uitgelegd, zonder moeilijke woorden, waarbij het direct de leefwereld van jongeren raakt. Zelf was ik vooral onder de indruk van Baptist schrijfstijl door de mooie, emotionele gedichten die ze tussen de dialogen heeft verwerkt. Deze zijn een mooie aanvulling op de rest van het verhaal en geven woorden aan de emoties die de personages doormaken. Daarnaast mag er ook zeker een compliment worden gemaakt voor de onderwerpkeuze van de schrijfster. Een verhaal schrijven over een tienjarige die zelf rouwt om zijn vader, het huishouden deels overneemt en geld probeert te verdienen, is een pittige klus. Baptist laat dit verhaal met zoveel respect en liefde ontvouwen naar papier dat het een verhaal oplevert dat pakt, motiveert en inspireert. Ook door de vele onderliggende boodschappen die in het verhaal verstopt zitten, die kinderen in eenzelfde situatie tot steun kunnen zijn. Zo loopt de mooie boodschap: ‘Geniet van je kindertijd, jij hoeft niet overal voor te zorgen’ als een rode draad door het verhaal.

Het mag duidelijk zijn, ik ben fan van ‘Isaiah Dunn is my Hero’, het is inderdaad een ware held. De pakkende verhaallijn, de vlotte en poëtische schrijfstijl en de prachtige inspirerende onderliggende boodschappen maken dit een verhaal dat je gelezen moet hebben. Een verhaal om taboe’s te doorbreken en rouwen, onstabiele thuissituaties en opgroeien bespreekbaar te maken. Dit is een boek dat in iedere schoolbieb thuishoort!

Heb jij ‘Isaiah Dunn is my Hero’ ook gelezen? Laat weten bij de reacties wat jij van dit verhaal vindt!