Recensie: Mary Poppins, P.L. Travers

De leukste nanny van de wereld mogen we haar toch wel noemen. Mary Poppins verscheen niet alleen deze maand op het witte doek, maar ook een aantal weken geleden in boekvorm. Het originele verhaal werd vertaald door Tiny Fisscher en geïllustreerd door Geertje Aalders.

‘Ze is gekomen met de oostenwind: Mary Poppins, het beroemdste kindermeisje van de wereld. Op een dag is ze letterlijk komen aanwaaien, en daarom is het misschien ook niet zo vreemd dat ze de trap op kan glijden en een lege tas heeft waar toch van alles uitkomt. Voor de kinderen van de familie Banks breekt een bijzondere tijd aan, want met Mary Poppins is elke dag een magisch avontuur. Ze hopen dat zij nooit meer weg zal gaan, maar dan draait de wind…’

De kersttijd heeft toch altijd iets magisch en laat dit nu net de maand zijn waarin we allemaal weer in de ban raken van Mary Poppins. Eerst door de geweldige film ‘Mary Poppins Returns‘ en nu door de herziene druk van ‘Mary Poppins’ met illustraties van Geertje Aalders. Want wat een geweldig werk hebben Aalders en Fisscher afgeleverd. Dat de schrijver P.L. Travers met Mary Poppins een spannend, uniek en magisch verhaal neer heeft gezet staat buiten kijf, maar een verhaal valt of staat met een goede vertaler, en die hebben ze in Fisscher zeker gevonden. Ze weet dezelfde soort Britse humor naar de pagina’s te brengen, de tone of voice van Travers te vinden, maar vooral dit unieke verhaal op een mooie manier naar voren te brengen.

Dat schrijver P.L. Travers met Mary Poppins een spannend, uniek en magisch verhaal neer heeft gezet staat buiten kijf

In het boek worden 12 verhaaltjes uiteengezet waarin Mary Poppins en de Banks kinderen de hoofdrol spelen (hierdoor is het ook uitermate geschikt als voorleesboek, de verhalen staan redelijk op zichzelf). Ze beleven magische, spannende avonturen waardoor je zelfs als volwassene aan de pagina’s gekluisterd zit om het boek uit lezen. Het verhaal wordt compleet gemaakt en komt echt tot leven door de illustraties van Geertje Aalders. Aalders kende ik alleen van het boek ‘Arabische Sprookjes’ waar ze met haar knipkunst een unieke draai gaf aan het boek. Bij ‘Mary Poppins’ zijn het wederom de illustraties door middel van knipkunst die het verhaal compleet maken. Alleen al op de cover zal iedere boekliefhebber verliefd worden.

De herziene versie van ‘Mary Poppins’ met illustraties van Geertje Aalders is een must voor iedere boekliefhebbers. 12 unieke, magische verhalen die voor zowel jong als oud leuk zijn om te lezen.

Heb jij ‘Mary Poppins’ ook gelezen? Laat het weten bij de reacties!