Recensie: Spreek je chocola?, Cas Lester

Niet met elkaar kunnen communiceren omdat je elkaars taal niet spreekt. Het kan voor lastige situaties zorgen, maar ook de mooiste vriendschappen laten ontstaan. Hoofdpersoon Jaz uit ‘Spreek je chocola‘ van Cas Lester ondervindt het.

‘Bij de 12-jarige Jaz komt een nieuw meisje in de klas: Nadima, die met haar familie uit Syrië is gevlucht. Dat Nadima en Jaz elkaars taal niet spreken, maakt Jaz niks uit – met een reep chocola weet ze het ijs te breken. Het is het begin van een bijzondere vriendschap vol emoticons, zoetigheden, cultuurverschillen en vooral veel lol. Met veel humor laat scenario- en kinderboekenschrijver Cas Lester zien dat vriendschap zich niet laat begrenzen door talen of culturen.’

Ik val maar meteen met de spreekwoordelijke deur in huis: wat een geweldig boek is ‘Spreek je chocola?’ Ontroerend, grappig, liefdevol en ga zo nog maar even door. Dit boek beschikt over alle ingrediënten die een goed verhaal moet hebben. Het is vlot geschreven, rijk aan details en draagt een mooie boodschap uit. De vriendschap tussen Jaz en Nadima vormt de rode draad voor het verhaal, maar Lester weet een aantal mooie boodschappen in het verhaal te verwerken. Zo geeft ze haar lezers mee dat er na een donkere tijd altijd zonneschijn komt en dat we een beetje aardig voor elkaar moeten zijn. Dat vriendschap kan ontstaan op de momenten dat we het niet verwachten. De schrijfster doet dit niet op een belerende manier, maar laat de lezer de keuzes van haar personages zien om ze vervolgens zelf een oordeel te laten vellen.

‘Dit boek beschikt over alle ingrediënten die een goed verhaal moet hebben’

In het begin dacht ik dat Lester met haar personages zou vervallen in de eeuwenoude stereotype brugklassers: de goede vriendin, de kattenkop, de meelopers. Ze komen allemaal voorbij. Wat dit boek echter anders maakt dan de meeste jeugdromans is dat Lester deze stereotypes ook van een andere kant laat zien. Er gaat bijvoorbeeld een hele wereld schuil achter het meisje dat snauwerig reageert op alles en iedereen. De schrijfster laat zien dat iemand meer is dan het labeltje dat je erop plakt. Niet alleen de kinderen die al in de klas zitten maar ook het meisje uit Syrië. Lester laat je kennis maken met haar cultuur, haar manier van communiceren en haar trots.

‘Spreek je chocola?’ is een prachtig boek: vlot geschreven, bij vlagen grappig maar vooral ontroerend door de rauwe emoties die de schrijfster naar de pagina’s heeft weten te vertalen. Een must-read voor iedere brugklasser.

Heb jij ‘Spreek je chocola?’ ook gelezen? Laat weten bij de reacties wat jij van dit boek vindt!