Recensie: ‘Starfish’, Lisa Fipps

Er zijn een aantal onderwerpen waar wat mij betreft nog een heel scala aan kinderboeken over geschreven mag worden, waaronder over fatshaming. Dagelijks worden mensen bekritiseerd, gepest en getreiterd om hun gewicht. Tijd om voor eens en altijd duidelijk te maken wat het effect is van deze opmerkingen in het tranentrekkende en zeer krachtige ‘Starfish‘ van schrijfster Lisa Fipps!

Ever since Ellie wore a whale swimsuit and made a big splash at her fifth birthday party, she’s been bullied about her weight. To cope, she tries to live by the Fat Girl Rules–like “no making waves,” “avoid eating in public,” and “don’t move so fast that your body jiggles.” And she’s found her safe space–her swimming pool–where she feels weightless in a fat-obsessed world. In the water, she can stretch herself out like a starfish and take up all the room she wants. It’s also where she can get away from her pushy mom, who thinks criticizing Ellie’s weight will motivate her to diet. Fortunately, Ellie has allies in her dad, her therapist, and her new neighbor, Catalina, who loves Ellie for who she is. With this support buoying her, Ellie might finally be able to cast aside the Fat Girl Rules and starfish in real life–by unapologetically being her own fabulous self.’ (Uitgegeven door Penguin Random House).

Wauw wauw wauw, wat een verhaal! Na het lezen van ‘Starfish’ stonden de tranen in mijn ogen want jeetje wat een indrukwekkend verhaal is dit! Fipps zet met ‘Starfish’ een verhaal neer voor jongeren dat raakt, overtuigt vanaf de eerste pagina en woorden geeft aan onzichtbare pijn die veel jongeren dagelijks te verduren krijgen.

In ‘Starfish’ volgen we de krachtige Ellie, iedere dag krijgt ze te maken met pesterijen over haar gewicht. Niet alleen door de pesters op school maar ook door haar moeder thuis die alles eraan doet om haar dochter te laten afvallen. Ellie gaat gebukt onder de pesterijen totdat ze besluit dat het een keer genoeg is, ze komt op voor haarzelf! Fipps zet met Ellie een ontzettend interessant personage neer, iemand waar je vanaf de eerste pagina van gaat houden. Ze beschrijft de emoties en gevoelens van Ellie met veel precisie waardoor je haar steeds beter leert kennen en ziet wat het effect van de pesterijen op haar is. Je voelt met haar mee, zou het liefst een arm om haar schouder willen slaan en haar willen helpen. Het gebeurt me niet heel vaak, maar tijdens het lezen van dit boek sprongen de tranen meermaals in mijn ogen, wat kunnen pesterijen ver gaan! Hoewel Fipps met Ellie een kwetsbaar personage neerzet, is ze ook erg krachtig. Zodra Ellie realiseert dat ze haarzelf niet zo moet laten behandelen komt er een daadkracht in haar naar boven die ontzettend bewonderingswaardig is en voor velen een voorbeeld kan zijn. Dit maakt dat je naast de vele emotionele momenten in het verhaal ook meermaals mee zult juichen met haar successen!

’Wauw, wauw, wauw!’

Fipps schrijft het verhaal in de vrije versvorm die van de pagina’s afknalt zo mooi! De emotie die ze door deze vertelstijl in het verhaal heeft gelegd is prachtig, zoals een gedicht dat te weeg kan brengen. Daarnaast weet deze schrijfster een verhaal neer te zetten dat pakt door de onderwerpkeuze. Met verve vertaalt Fipps een probleem naar de pagina’s waar veel jongeren mee te maken heeft, ze laat de pijn zien en presenteert deze rauw. Indrukwekkende scenes vliegen je om de oren. Zo houdt Ellie een lijstje bij van regels waar zij zich door haar gewicht aan moet houden, een verschrikkelijke lijst. En dat is nog maar een klein detail van de gebeurtenissen die worden behandeld.

Fipps zet met ‘Starfish’ een intens, pakkend verhaal neer dat je nog lang zal bijblijven. De doeltreffendheid is ongelofelijk goed, de vertelstijl sprankelend en de onderwerpkeuze kwetsbaar en daardoor ontzettend krachtig. Dit is een must read voor iedere jongeren, een verhaal dat in de schoolbibliotheek thuishoort!