Boekhopper x Kobo Plus

Met een druk op de (ereader) knop onbeperkt toegang hebben tot meer dan 250.000 Nederlandstalige en internationale boeken. Waaronder de geweldige ‘Onbreekbaar’ serie van Lisette Jonkman. Afgelopen anderhalve maand testte ik een Kobo Plus abonnement uit. En ik kan je zeggen, mijn ereader was al een verlengstuk van mijn lichaam aan het worden, maar nu helemaal!

Met een Kobo Plus abonnement heb je toegang tot meer dan 250.000 ebooks van zowel Nederlandse als internationale schrijvers. Denk bijvoorbeeld aan de boeken van Jenny Colgan, Gillian King en Charlotte De Monchy. Kobo Plus beperkt zich niet tot genres en brengt onder andere romans en thrillers in luister- en leesvariant. Naast de duizenden ebooks zijn er ook meer dan 20.000 luisterboeken beschikbaar. De abonnementen lopen voor prijzen van 9,99 euro per maand voor een ‘alleen lezen’ abonnement, 12,99 euro per maand voor ‘lezen en luisteren’ en 9,99 euro per maand voor ‘alleen luisteren’.

Als je mij een paar jaar geleden had gevraagd of ik ooit een ereader zou kopen dan had ik waarschijnlijk hard gelachen. Ik was het type dat liever tien boeken in haar tas meesleepte (je weet wel, een roman als je helemaal in een verhaal wilt duiken, een chicklit voor een luchtige read tussendoor, een gedichtenbundel om bij weg te zwijmelen, een non-fictie voor inspiratie en ga zo nog maar even door). Maar tijdens een boekenevenement vertelde een aantal bloggers hoe fijn ze de ereader vonden, je kon je hele secuur samengestelde bibliotheek meenemen zonder de hele dag rond de slepen met een tas van een aantal kilo’s. Niet veel later besloot ik zelf een ereader te kopen (De Kobo Glo HD) en ik kan je zeggen dat ik er echt heel blij mee ben. Ik neem hem overal standaard mee naartoe en, hoewel er voor mij nog steeds niets tegen een fysiek exemplaar kan, het is een fijne reisgenoot.

Alweer een flinke poos geleden introduceerde Kobo (het bedrijf achter de bekende trendy ereaders) het Kobo Plus abonnement, waarmee je toegang hebt tot duizenden boeken en luisterboeken. Ik was er zelf nog niet bekend mee, maar wilde het wel graag uittesten. Is het de moeite waard? Ik kan deze vragen beantwoorden met een volmondige: Ja! De selectie die Kobo biedt is mooi uitgebreid, je ontdekt er nieuwe pareltjes door en het bekende ‘dit boek is toch niet wat ik ervan verwachtte’ is helemaal weg omdat je duizenden boeken binnen handbereik hebt.

‘Kobo Plus: je favoriete auteurs binnen klik- en luisterafstand en urenlang genieten van de nieuwe pareltjes die je ontdekt!’

Laten we eerst beginnen bij de selectie. Ik hou er zelf erg van om boeken uit meerdere genres te lezen. Soms ben ik in de mood voor een roman, dan een chicklit en ik laat me ook graag inspireren door een goede non-fictie over een belangrijk persoon. Bij Kobo Plus vond ik het allemaal. Zo las ik het eerste boek uit de ‘Onbreekbaar’ serie van Lisette Jonkman (wilde ik al zo lang aan beginnen en is ook echt een aanrader). Dook ik in het bewogen leven van Michelle Obama en las ik een boek van de toffe Nederlandse schrijfster Petra Kruijt. Doordat je na het lezen van een boek meteen de bibliotheek van Kobo kunt induiken om een nieuwe uit te kiezen, kwam ik in een fijne read flow en heb ik de afgelopen anderhalve maand meer ebooks gelezen dan normaal in een paar maanden.

Dit brengt mij ook meteen bij het volgende: je ontdekt nieuwe pareltjes! Kobo heeft namelijk de bibliotheek opgedeeld in genres waar je makkelijk doorheen kunt scrollen en zo ook boeken tegenkomt die je normaalgesproken niet meteen ziet als je zoekt op een bepaalde naam. Zo kwam ik bij Petra Kruijt uit, een schrijfster waar ik alleen een kort verhaal van had gelezen. Daar was ik al van onder de indruk, maar het verhaal dat ze exclusief voor Kobo schreef ‘Een jaar single’ is echt een fijne feelgood voor een avondje op de bank.

Het laatste wat ik erg fijn vind aan dit abonnement is dat je niet aan een boek ‘vastzit’ als het je niet bevalt. Als ik via bol.com een ebook of boek bestel dan wil ik wel zeker weten dat het boek bij mij past. Een uitstapje naar een boek waar ik van denk ‘mwa’ is dan ook niet snel gemaakt. Maar dit abonnement leent zich er wel voor om dat een keer te doen en boeken te ontdekken die je normaalgesproken links zou laten liggen. En als het boek je niet bevalt dan kun je terecht in de uitgebreide bieb om er meteen een nieuwe voor in de plaats te zetten.

Ik ben positief verrast door het Kobo Plus abonnement. Het zorgt ervoor dat je boeken uit meerdere genres kunt ontdekken, je altijd je favoriete auteurs op klik- of luisterafstand hebt en je uit zo’n uitgebreide bieb aan boeken kunt kiezen dat je urenlang door kunt lezen. De prijzen voor de abo’s maken het tevens leuk om cadeau te doen aan een echte boekenliefhebbers. Al moet ik wel zeggen dat wanneer je รฉรฉn ebook per maand zou lezen je niet per se goedkoper uit bent met Kobo Plus. Maar ben jij echt verslingerd aan je ereader en lees je er meerdere per maand dan is dit een fijn alternatief. Alleen al door alle Kobo klassiekers die speciaal voor de abonnementendienst zijn geschreven!

Via Kobo Plus kun je het abonnement zelf een maand gratis uitproberen, ik ben benieuwd wat jullie ervan vinden en of jullie ook al verslingerd zijn aan je ereader!