‘De Rozenkamer’, Karin Quint

Wanneer het bedrijf van de vader van Roosje failliet gaat, verandert haar leven van de ene op de andere dag. De luxe en welvaart die ze gewend is maakt plaats voor het sobere bestaan van een dienstmeisje. En misschien is dat juist wel de bedoeling om iets in gang te zetten. We lezen over haar verhaal in de nieuwe roman van historische romanschrijfster Karin Quint ‘De Rozenkamer‘.

‘Villa Zeldenrust, 1876. Roosje Arkenbout is net begonnen als dienstmeid bij familie De Wit, wanneer ze per ongeluk de slaapkamer inwandelt van de knappe textielfabrikant Theodoor. Roosje kan hem maar niet uit haar hoofd zetten. En hoewel Theodoor ook geïnteresseerd lijkt, blijft ze een dienstmeid en verloofd met de beste vriend van haar broer…
Ondertussen wordt de villa geteisterd door een reeks vreemde gebeurtenissen. Als Roosje vervolgens ontdekt dat er verontrustende geruchten de ronde doen over de familie De Wit, weet ze niet meer wie ze kan vertrouwen. Zal haar zoektocht naar de waarheid haar dichter tot Theo brengen of hen uit elkaar drijven?’
(Uitgegeven door L.S. Amsterdam)

Karin Quint, je mag haar met recht toch wel een van de beste historische romanschrijvers van Nederland noemen! Haar boeken staan altijd bol van de indrukwekkende verhalen die je niet loslaten tot de laatste pagina. Verhalen over de liefde, over kracht, over families, allen in het decor van jaren geleden. Deze zomer brengt de schrijfster haar vierde deel in de ‘Landgoed Rosaville’ serie, genaamd ‘De Rozenkamer’. Een verhaal waarmee ze weer echt een pareltje neerzet!

In ‘De Rozenkamer’ maken we kennis met Roosje. Een jonge vrouw die altijd in welvaart is opgegroeid, met bediende om haar heen. Wanneer haar broertje overlijdt belandt de vader van Roosje in een vicieuze cirkel wat leidt tot de onderdag van zijn bedrijf. De familie verhuisd van hun grote huis vol weelde naar een kleine arbeiderswoning, waar Roosjes moeder de zorg voor haar vader op zich neemt. Wat betekent dat Roosje het gezin financieel zal moeten onderhouden. Daarvoor mag ze aan de slag bij de familie De Wit, als dienstmeisje waar ze een heel aantrekkelijke jongen tegenkomt. Het enige probleem? Roosje is verloofd en de familie De Wit staat alles behalve bekend om hun zachtaardige kant. Als ze dan ook nog eens achter een aantal geheimen komt en steeds meer leed om haarheen ziet dat door deze familie is ontstaan, gaat ze op onderzoek uit. Een onderzoek dat zomaar eens tot een nieuw bestaan voor velen zou kunnen leiden. Quint brengt ons met Roosje een geweldig personage om te volgen. We worden dicht bij haar in de buurt gebracht doordat het verhaal vanuit de ik-vorm is opgetekend. Dit maakt dat we echt met Roosje op pad gaan. We zien hoe ze in het begin moet wennen aan haar nieuwe leven, hoe ze haarzelf steeds meer vereenzelvigd met de mensen om haar heen en hoe ze probeert te vechten tegen een liefde die eigenlijk niet mag bestaan. We zien haar opgroeien, een volwassen vrouw worden die niet bang is om te vertellen waar het op staat. Een personage dat je vanaf de eerste pagina in je hart sluit en waar je alleen maar vol enthousiasme over kunt lezen omdat ze echt een vriendin van de lezer wordt.

‘Een boek dat je leest voor het hoofdpersonage, wat een powervrouw is Roosje!’

Quint brengt ons het verhaal van Roosje met haar beeldende schrijfstijl, waarmee ze Villa Zeldenrust en 1876 goed in kaart brengt. We zien de ruimtes die Roosje betreedt, voelen de spanning in het verhaal door de omstandigheden waar de werknemers van de familie De Wit mee te maken krijgen. Hierbij schuwt Quint er niet voor terug om de moeilijke onderwerpen van die tijd aan de orde te brengen, zoals onder andere kindarbeid en de gruwelijke omstandigheden waar zij mee te maken kregen. Allemaal door Quint met veel precisie onderzocht, waardoor ze nog harder binnenkomen. Ze neemt ons ook mee in de sociale normen, onder andere dat vrouwen geacht worden om snel te trouwen. Boven de 27 en niet getrouwd, betekent in die tijd toch dat er iets mis met je was. Iets wat we ons nu niet meer kunnen voorstellen, maar wat dit verhaal wel extra inpakt laat maken. Uiteraard is het niet alleen de beladen onderwerpen die hier voor zorgen, Quint presenteert ons een verhaal over een kick ass vrouwelijk personage dat een ware strijder wordt voor de rechten van de arbeiders. Gecombineerd met de liefde, bij vlagen humor en de spanning in het verhaal zorgt het ervoor dat je het boek met geen mogelijkheid neer kunt leggen. Want my oh my dat einde!

Quint brengt ons wederom een pareltje van haar hand. Iets dat ze voor elkaar heeft gekregen door het geweldige interessante personage dat ze opvoert, haar beeldende schrijfstijl, de maatschappelijke thema’s die terugkomen, de liefde, de spanning en de combinatie van dit alles dat zo goed op elkaar is afgestemd dat het je vasthoudt tot de laatste pagina. Ik ben fan!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.