Filmrecensie: ‘All my life’

‘Gemiddeld leeft een mens 27.375 dagen, als we geluk hebben”, opent hoofdpersoon Jenn Carter de film ‘All my life‘*. Een ontroerende, liefdevolle maar vooral krachtige film over leven in het ‘nu’, met al haar mooie en minder mooie kanten. Maak je maar op voor huilen van ontroering, maar ook van het lachen, in deze adembenemend mooie film!

Jenn Carter (Jessica Rothe, Happy Death Day films) en Sol Chau (Harry Shum Jr., Crazy Rich Asians) zijn een charmant en levenslustig paar dat net verloofd is. Alles lijkt ze mee te zitten totdat Sol de diagnose krijgt dat hij leverkanker heeft en in de terminale fase zit. Hun toekomstdromen en plannen om in de zomer te trouwen vallen in duigen. In een race tegen de klok zetten hun familie en vrienden een crowdfundingsactie op om in twee weken tijd een bruiloft te organiseren. Tot hun verrassing krijgen ze hartverwarmende reacties van mensen uit de hele wereld, die met hun genereuze donaties hun steun willen betuigen. Hun band wordt hierdoor nog sterker en ze realiseren zich dat ware liefde geen grenzen kent.

ALL MY LIFE is geregisseerd door Marc Meyers naar een origneel script van Todd Rosenberg. De film is geproduceerd door Todd Garner and Sean Robins (Tag en Playing with Fire) voor Broken Road Production met Robin Fisichella en Gina Matthews als uitvoerend producenten.

Wauw, wauw, wauw! Dat was het eerste wat ik dacht toen ik de filmzaal verliet. Wat een emotionele rollercoaster, een liefdesverhaal pur sang (gebaseerd op echte gebeurtenissen), prachtig vertolkt door acteurs met zoveel inlevingsvermogen dat je alleen maar ademloos naar het beeldscherm kunt kijken.

De film opent met een beeld van Jenn (gespeeld door Jessica Rothe) waarin ze vertelt dat mensen gemiddeld 27.375 dagen leven. 27.375 dagen die we memorabel moeten maken, geen aaneenschakeling van ’te vergeten’ dagen. Jenn vertelt dat haar leven bestond uit veel ’te vergeten’ dagen, totdat ze Sol (gespeeld door Harry Shum Jr.) tegenkwam. De twee vallen als een blok voor elkaar, besluiten om te gaan trouwen. Maar voordat hun sprookje echt kan beginnen, krijgt Sol de diagnose kanker. Een strijd voor zowel het leven als de liefde begint. Rothe zet geweldig acteerwerk neer met Jenny. Vanaf het eerste moment zit ze in de rol en zet ze met haar grote inlevingsvermogen een rol neer die overtuigt. Je voelt de pijn van het personage, wordt meegenomen in haar innerlijke strijd. Zo zit er een scene in de film die echt door merg en been gaat als Jenn alleen is en al haar verdriet eruit komt. Meerdere malen ging er snik door de zaal als de wanhoop Jenn naar het hart vloog. Iets wat voor mij alleen een acteur voor elkaar krijgt die haar personage door en door kent.

‘Wauw, wauw, wauw! ‘All my life’ gaat door merg en been en zal nog lang bijblijven’

Harry Shum Jr. neemt de rol van de vrolijke, levenslustige Sol op zich. Shum die we vooral kennen van zijn werk uit Glee laat het tienerimago compleet achter zich en zet een personage neer dat je nog lang zal bijblijven. Net zoals Rothe zit Shum vanaf het eerste moment in zijn rol en zet hij vooral in de emotionele scènes pracht werk neer. Meerdere malen valt de acteur samen met zijn personage, waardoor je echt het idee hebt dat je naar Sol zit te kijken. De ervaren acteur is daarnaast degene die de nodige luchtigheid in deze emotionele rollercoaster brengt. Zijn timing is subliem, maar ook zijn gevoel voor een scène is perfect. Shum weet wanneer hij wat losser kan acteren, of juist de intensiteit moet opzoeken om je als kijker echt mee te nemen in het verhaal.

Het verhaal in deze film is ontroerend en pakkend. Hoewel we in een verhalen duiken dat bol staat van de lastige momenten, voelt de film op geen een punt te beladen. ‘All my life’ laat juist zien dat in de meest moeilijke situaties hoop te vinden is. Dat je beter kunt leven met het mislukken van een droom, dan de spijt dat je de droom nooit hebt nagejaagd. Net zoals Sol zijn leven heeft geleefd. De film eindigt met een beeld van de echte Sol en zijn vrouw Jenn tijdens hun trouwdag, waar de kracht van deze film in een paar shots wordt gevangen. De vrolijke Sol is een inspiratie voor zijn familie en vrienden. Nu hij ook op het grote doek te zien is, kan zijn positieve visie op het leven door worden gegeven aan iedere kijker.

‘All my life’ is een film die indruk maakt en aanzet tot denken. Door het prachtige filmwerk, met veel close-ups waardoor je dichtbij de personages in de buurt wordt gebracht, wordt dit hoopvolle verhaal op een adembenemend mooie manier gedeeld met de wereld.

*De bioscopen zijn momenteel dicht, hopelijk wordt de film weer snel vertoond. Maar ik kan je zeggen: hij is het wachten meer dan waard!