Filmrecensie: Aquaman

DC heeft een nieuwe superheld aan het rijtje: Superman, Wonderwoman en Batman toegevoegd. Dit keer duiken we onder water met Aquaman. Warner Bros. bracht afgelopen week de DVD uit en stuurde een exemplaar op.

‘Aquaman vertelt het verhaal van half-mens, half-Atlantiër Arthur Curry, die de reis van zijn leven maakt – om te ontdekken of hij zijn lotsbestemming om koning te worden kan vervullen. Daarvoor zal hij uit de schaduw moeten treden en zich een ware leider moeten tonen als Heerser van de 7 Zeeën.’

‘Aquaman’, een film waar al zoveel over is geschreven dat ik niet kon wachten om hem te gaan kijken. En jeetje, deze film stelt zeker niet teleur! Wat een CGI (Computer-generated imagery) spektakel hebben de makers gecreëerd, van prachtige groteske onderwaterwerelden (denk aan: fluoriserend koraal en zeedieren die dienen als rijvoertuigen en tot in de details zijn uitgewerkt) tot verfijnde details als het bewegen van haren onder water en fonkelende kostuums. Een feest voor het oog!

‘Aquaman’ is een feest voor de echte DC Comics liefhebber.

Een film is niets zonder goede acteurs en met de casting zit het in ‘Aquaman’ helemaal goed. Jason Momoa speelt zijn rol met verve. Ik was zelf niet bekend met het werk van de acteur maar ben aangenaam verrast. Jason weet precies de kracht en het charisma uit te stralen die Aquaman nodig heeft, maar weet tegelijkertijd ook te ontroeren in de scènes die hij bijvoorbeeld met zijn vader speelt. Leading lady Amber Heard zet haar rol overtuigend neer, maar mist hier en daar de emotie om de kijker echt in het verhaal van haar personage te trekken. ‘Zeekoningin’ Nicole Kidman daarentegen weet die emotie precies op de juiste momenten te laten zien waardoor ze haar rol als ‘moeder van de zee’ prachtig neer weet te zetten.

Zoals ik al schreef stelt Aquaman niet teleur, wel is de film erg voorspelbaar. Je kunt zien dat de makers er alles aan hebben gedaan om een onderwaterwereld te creëren die helemaal klopt en waar je als kijker in wordt gezogen. Maar dit doet wel een beetje afbreuk aan het verhaal. Plot twisten zie je van mijlenver aankomen en vaak wordt er gekozen voor de bekende weg. Jammer, aangezien de film zeker naar het niveau ‘spectaculair’ had kunnen worden getild met wat meer onverwachtste momenten.

‘Aquaman’ is een feest voor de echte DC Comics liefhebber. Een visueel spektakel door de prachtige onderwaterwereld die is gecreëerd, het floreert door het acteerwerk van Momoa, al had de verhaallijn wel iets spannender gemogen.

Heb jij ‘Aquaman’ ook gezien? Laat weten bij de reacties wat jij van deze film vindt!