Filmrecensie: ‘Belfast’

Belfast, de hoofdstad van Noord-Ierland, was in de jaren zestig van de vorige eeuw een plek waar geloven niet langs elkaar konden bestaan. Protestanten en Katholieken gingen elkaar te lijf en gingen daarbij geen brut geweld uit de weg. Regisseur Kenneth Branagh verwerkte de strijd tot een aangrijpende film, waarin hij ook zijn eigen verhaal meeneemt. Maak kennis met ‘Belfast’.

Belfast werd geschreven en geregisseerd door Kenneth Branagh en is een aangrijpend verhaal over liefde, vreugde en verlies in het leven van een jongen die opgroeit met de muziek en de sociale onrust van het eind van de jaren zestig.

De cast bestaat onder meer uit de voor een Golden Globe genomineerde Caitriona Balfe, Oscarwinnares Judi Dench, Jamie Dornan, Ciaran Hinds en de tienjarige Jude Hill. In de film spelen Dornan en Balfe een gepassioneerd echtpaar uit de arbeidersklasse dat betrokken raakt bij de onlusten en zien we Dench en Hinds als grootouders.’ (Uitgebracht door Universal Pictures).

Een film waar je alleen maar ademloos naar kunt kijken en die je verwondert achterlaat. Een beschrijving die helemaal opgaat voor Belfast, want jeetje wat is dit een prachtige film. Een film die te midden houdt tussen arthouse en speelfilm, waarin het beste van alle genres wordt samengebracht en waarin Branagh laat zien wat een fenomenale, geweldige regisseur hij is.

De film opent met een shot van Belfast in kleur. We zien de industriele kant waar de stad zo om bekend staat. Langzaamaan zoomen we verder in en schakelt het beeld over naar zwart/wit. We zien de jonge Buddy terwijl hij wordt geroepen dat het avondeten klaarstaat. Met een dik Iers accent begroet hij de mensen in zijn straat, waardoor je als kijker al helemaal in de setting wordt meegenomen. Door zijn ogen volgen we de rest van het verhaal, waarin liefde, familebanden, maar ook oorlog en leed voorbijkomen. Een rol die de tienjarige Jude Hill helemaal past. De jonge acteur leeft zich perfect in, weet zowel in de grotere als op de meer kleine, emotionele momenten te overtuigen en brengt daarmee ontroering naar het scherm. De film rust voor het overgrote deel op de schouders van Hill, die dit met verve draagt. Vooral in de momenten waarop we goed de strijd zien tussen de protestanten en de katholieken brengt Hill ons een prachtig staaltje acteerwerk. Hij weet te raken, aan het denken te zetten en te overtuigen.

‘Pakkend, intens en oh zo mooi!’

Zijn werk wordt gecomplimenteerd door ervaren acteurs Judi Dench en Ciaran Hinds, die de rol van de grootouders met verve vertolken. Beide acteurs zijn ook genomineerd voor een Oscar voor deze rol. Hinds en Dench brengen met hun rollen de nodige luchtigheid en humor in het verhaal en weten dit overtuigend naar het witte doek te brengen. Daarnaast zit de rol van ‘wijze’ grootouder ze als gegoten. De twee schudden de ene naar de andere prachtige oneliner uit hun mouw en zorgen net als Hill meermaals voor ontroering. Een prachtig feit dat ook mag worden toegeschreven aan het verfijnde script van Branagh. Hij zet een verhaal neer dat pakt vanaf de eerste minuut en je ademloos laat toekijken hoe het verhaal zich ontvouwt. De regisseur, die vooral bekend staat om onder andere zijn werk met Thor, brengt ons zijn meest emotionele werk tot nu toe. Een autobiografisch verhaal waarin we zijn jeugd zien terugkomen, de angsten die daarbij zijn komen kijken maar ook zijn toenal tomeloze passie voor film.

Het is dan ook vooral de prachtige emotionele kant van deze film die weet te raken, je meevoert naar een andere tijd en je laat inzien hoe zwaar dit is geweest voor veel mensen in Ierland. Een film die een brug slaat tussen het verleden en heden, wijze lessen meegeeft en een betoog is voor een wereld waarin geloven langs elkaar kunnen bestaan. Iets dat de acteurs en de regisseur met verve weten over te brengen. ‘Belfast’ is wat mij betreft dan ook een must om te kijken, jezelf te laten verwonderen, verbazen en verrassen door het prachtige werk dat gezamenlijk is gecreëerd.

‘Belfast’ draait vanaf 24 februari in de bioscoop.