Filmrecensie: Bohemian Rhapsody

‘Another one bites the dust’, ‘We will rock you’ en uiteraard de klassieker ‘ Bohemian Rhapsody’. Als het de muziek van één band is waar ik mee ben opgegroeid dan is het wel Queen. De legendarische band met geweldige frontman Freddie Mercury. Filmstudio 20th Century Fox bracht er een film over uit in samenwerking met Brian May en Roger Taylor.

Ik ben niet snel speechless na een film, maar toen ik de zaal uitkwam bij ‘Bohemian Rhapsody’ was dat het enige wat ik was. Deze film is een van de beste films die ik in tijden heb gezien. Vanaf het bekende 20th Century Fox openings tunetje (dat helemaal in stijl van Queen is gemaakt door er een gitaarrif doorheen te monteren) zat ik in de film. Daarna was het meer dan twee uur lang een rollercoaster aan emoties. Van hoogtepunten, zoals wanneer de band haar eerste manager krijgt, tot dieptepunten, Freddie die helaas wordt gediagnosticeerd met Aids. Het verhaal van Queen, en dan met name van frontman Freddie, heeft mij altijd al geboeid. Een band die zo groot is geworden dat nog steeds ieder jaar ‘Bohemian Rhapsody’ bovenaan staat in iedere top 100.

Met zijn manier van acteren, verfijnt, theatraal, niet bang om zijn kwetsbare kant aan te boren, tilt hij deze film naar een vijfsterren niveau

De film opent met een fragment van Freddie, gespeeld door de geweldige acteur Rami Malek, die zich klaarmaakt voor het alom bekende Live Aid concert. Vanaf daar gaan we terug in de tijd en zien we hoe het leven van de Queen-frontman is verlopen. Vergezeld met de muziek van Queen krijg je echt een uniek kijkje in het onstaansproces van een van de grootste bands ter wereld. De cast is op zijn zachts gezegd perfect. Iedereen vertoont niet alleen ontzettend veel gelijkenissen met de bandleden qua uiterlijk, maar ook qua inleving. Shining star van de film is uiteraard Malek. Met zijn manier van acteren, verfijnt, theatraal, niet bang om zijn kwetsbare kant aan te boren, tilt hij deze film naar een vijfsterren niveau.

Om daarbij nog niet eens te spreken over het uitmuntende filmwerk. Scenes die via de reflectie in een zonnebril naar voren worden gebracht zijn zeker geen uitzondering. Wat de film voor mij tevens zo mooi maakt is dat de bandleden van Queen hebben meegewerkt aan het tot stand brengen van de film. Hierdoor zien we geen Amerikaanse vertaling van het verhaal met suger coated momenten, maar een rauwe versie. Niet alleen de goede momenten komen naar voren maar ook de mindere. En niet alleen van Freddie, ook Roger die een echte womanizer was komt er in de film niet altijd goed vanaf. Dit maakt de film voor mijn gevoel echt, alsof je na een geweldige documentaire zit te kijken.

Ik kan geen een kritiekpuntje vinden voor ‘Bohemian Rhapsody’. Hoewel de perfectie niet is nagestreefd is de film perfect door zijn imperfecte personages. Niet snel zul je een film tegenkomen waarbij alles klopt.

Heb jij ‘Bohemian Rhapsody’ ook gezien? Laat weten bij de reacties wat jij van de film vindt!