Filmrecensie: ‘Casanova’s’

Lekker wegzwijmelen met een fijne romantische komedie film. Niets beters om het weekend mee te beginnen! Pathé Thuis heeft de afgelopen weken weer een aantal hele toffe films toegevoegd waarmee iedere romcom liefhebber zijn hart kan ophalen. Waaronder de Nederlandse film ‘Casanova’s‘! Maak je op voor grappige gestuntel momenten, zoete verhaallijnen en uiteraard de liefde!

‘De onzekere en timide journalist Bas moet undercover gaan om een mysterieuze datingcoach te ontmaskeren, die beweert onzekere mannen binnen drie dagen te kunnen transformeren in heuse casanova’s. Niet helemaal de opdracht waar Bas op zit te wachten en al helemaal niet als blijkt dat de assistente van de datingscoach jeugdliefde Roos is.’

Nederlandse romcoms, ik hou ervan! Hoe voorspelbaar ze soms ook mogen zijn, het zijn de perfecte films om een avond mee op de bank te duiken en mee te zwijmelen met de liefde. Iets dat ook zeker opgaat voor ‘Casanova’s’! Een fijne zwijmelfilm met veel humor en herkenbare momenten voor iedereen die zich wel eens in het datingsveld heeft begeven.

Maak kennis met Bas, hoofdpersoon uit de film! Hij is niet bepaald een casanova te noemen door zijn verlegenheid. De perfecte kandidaat om een stuk te schrijven over een ware datingsexpert, vindt zijn hoofdredactrice. Jim Bakkum neemt de rol van de ietwat timide Bas op zich en zit vanaf het eerste moment goed in zijn rol. Iedereen kent wel een ‘Bas’, een jongen die verlegen, op de achtergrond is. Bakkum zet dit geweldig neer, zo is zijn acteerwerk in het begin van de film wat ingetogen, om gaandeweg de film zijn personage meer uit zijn schulp te laten komen. Je wordt als kijker meegenomen in de groei van het personage waardoor je al snel helemaal in het verhaal wordt gezogen. Je wilt weten hoe het afloopt met hem, of hij de liefde van zijn leven weet te veroveren en eindelijk de stap durft te nemen om zich uit te spreken. Tegenspeelster Lieke van Lexmond vult Bakkum goed aan en de chemie tussen de twee spat van het scherm. Vrolijke noot Tygo Gernandt maakt het compleet en schittert vooral door zijn verfijnde gevoel voor timing. Meerdere malen zul je grinnikend op de bank zitten door zijn manier van doen en de oneliners die hij perfect weet af te leveren.

‘Humor, liefde en een unieke verhaalinsteek’

De filmmakers zijn in ‘Casanova’s’ afgestapt van het bekende format voor een Nederlandse film. Vaak volgen we een vrouw als hoofdpersoon die ietwat verlegen is en de man van haar dromen probeert te veroveren. De makers draaien het in deze film om en brengen zo een verfrissend perspectief naar het genre. We krijgen een inkijkje in de onzekerheid van mannen als het aankomt op daten, wat een film oplevert die niet alleen fijn wegkijkt maar ook een nieuwe blik werpt op het datingsveld. We zien hoe de mannen stuntelen, geen vrouw durven aan te spreken (of het helemaal verkeerd aanpakken waardoor ze enigszins als een creep overkomen haha), maar zien ze ook groeien. Deze wisseling van perspectief maakt dat de film niet voelt als een dertien in het dozijn, maar uniek in zijn soort.

Leuk detail daarnaast dat er op veel plekken in Rotterdam is gefilmd, waardoor je de stad nog meer ontdekt. ‘Casanova’s’ is een heerlijke feelgoodfilm, boordevol liefde, humor en mooi acteerwerk! De perfecte film om ’s avonds mee op de bank te duiken en even alles om je heen te vergeten.