Filmrecensie: De Grinch (NL)

Hij is groen, fluffy, een beetje evil maar aan de andere kant ook wel weer schattig. Dan heb ik het natuurlijk over de Grinch. Afgelopen weekend was de première van De Grinch in bioscoop Pathé Arena in Amsterdam (georganiseerd door Universal Pictures), Boekhopper was erbij!

‘DE GRINCH is de achtste animatiefilm van Illumination en Universal Pictures, de makers van o.a. de Verschrikkelijke Ikke films, Minions, Huisdiergeheimen en Sing. Dit bekende kerstverhaal van Dr. Seuss vertelt over een mopperkont die van plan is om het kerstfeest te stelen, maar op andere gedachten wordt gebracht door het vrolijke meisje Cindy-Lou die juist dol is op kerst. In de Nederlands gesproken versie met de stem van Carlo Boszhard als de Grinch.’

De 3D-brillen mogen weer op, De Grinch is in de bioscoop gearriveerd! De ultieme kerstfilm, die voor velen toch wel een echte guilty pleasure is, werd door Universal Pictures, Illumination Entertainment en Perfect World Pictures omgevormd tot een adorable animatiefilm! Anderhalf uur lang word je ondergedompeld in het stadje van de Who’s, waar het ambitieuze meisje Cindy-Lou woont met haar moeder, broertjes en vrienden. Ze wil niets liever dan dat haar moeder het wat rustiger krijgt, aangezien ze als enige het huishouden draaiende moet houden.

Enkele kilometers verder woont De Grinch. Het bekende groene figuurtje waar je als kind vroeger nachtmerries van kreeg. Als buitenstaander wil hij het kerstfeest stelen zodat hij niet meer wordt herinnerd aan de feestdagen. Je voelt hem natuurlijk al aankomen, de verhalen van De Grinch en Cindy-Lou lopen door elkaar heen en brengen je de ultieme kinderfilm voor deze kerst.

‘De 3D-brillen mogen weer op, De Grinch is in de bioscoop gearriveerd!’

Het animatie-werk in De Grinch is uitmuntend! Na de eerste minuten voel je je al onderdeel van het verhaal. (Wat natuurlijk ook deels teweeg wordt gebracht door het 3D-effect dat in de film zit.) De poppetjes, het stadje, alles klopt aan deze film. Vooral de jonge versie van De Grinch vond ik echt uitblinken qua animatie-werk. De gezichtsuitdrukkingen, zijn manier van lopen, het wist de hele zaal in ontroering te brengen.

Daarnaast moet ik ook een groot compliment maken aan de Nederlandse stemmencast. Stemmetjes-meester Carlo Boszhard die de stem heeft ingesproken van De Grinch weet op zijn eigen unieke manier het figuurtje echt tot leven te brengen! Met kleine manieren van spreken heeft hij de lachers al snel op de hand, maar weet hij ook op de juiste momenten te ontroeren.

De Grinch is voor mij de ultieme kinderfilm voor deze kerst! Grappig, geweldig geanimeerd maar vooral erg liefdevol. Vanaf 29 november in de bioscopen.