Filmrecensie: ‘Dolittle’

Een dierenarts die ook tegen dieren kan praten, ik maakte voor het eerst kennis met het fenomeen Dr. Dolittle toen ik een jaar of tien was. Zoals ieder goed filmconcept komt er altijd een vervolg of een adaptatie op het bekende verhaal. En daarbij mocht Dr. Dolittle uiteraard niet ontbreken! 22 jaar na het verschijnen van de eerste film is de grappige dokter weer terug in de bioscoop, dit keer met Robert Downey Junior in de hoofdrol. Boekhopper toog af naar Pathé Arena in Amsterdam voor de première van deze familiefilm. Maak je maar op voor veel grappige en mooie momenten met ‘Dolittle‘.

De excentrieke Dr. John Dolittle (Robert Downey jr.) leeft in Dolittle Manor met alleen zijn exotische dieren als gezelschap. Wanneer de jonge Koningin Victoria (Jessie Buckley, Wild Rose) ernstig ziek wordt, gaat Dolittle op zoek naar een geneesmiddel dat alleen te vinden is op een mythisch eiland. Tijdens deze reis beleeft hij samen met zijn bijzondere dierenvrienden gevaarlijke avonturen, waarbij hij oude vijanden tegenkomt en hij nieuwe wonderlijke wezens ontdekt.

Op deze zoektocht krijgt de dokter gezelschap van een jonge leerling (Harry Collett, Dunkirk) en een bonte stoet aan dierenvrienden, waaronder een paniekerige gorilla (Rami Malek, Bohemian Rhapsody), een enthousiaste maar onnozele eend (Octavia Spencer, Hidden Figures), een cynische struisvogel (Kumail Nanjiani, The Big Sick) die continu kibbelt met een vrolijke ijsbeer (John Cena, Bumblebee), en een eigenwijze papegaai (Emma Thompson, Last Christmas).’

Ik keek vroeger mijn ogen uit bij de eerste versie van Dr. Dolittle. Een dierenarts die kon communiceren met dieren. Die hele gesprekken met zijn hond kon voeren, wist waar de olifant uit de dierentuin last van had en het aan de stok kreeg met een aantal vogels. Toen ik hoorde dat Dolittle terug zou komen in de bioscoop was ik dan ook meteen enthousiast, en al helemaal toen ik las dat de film was gemaakt door de mensen achter onder andere Alice in Wonderland (blijft toch een van de mooist gemaakte films allertijde). Mijn verwachtingen waren dan ook hoog, ik keek uit naar de prachtige sets, geweldig acteerwerk en een magische verhaallijn. Verwachtingen die zeker zijn uitgekomen, en zelfs beter! ‘Dolittle’ is een visueel spektakel, met een verhaallijn die vol zit met prachtige onderliggende boodschappen!

De film opent met een stukje animatie waarin papegaai Polly uitlegt wie Dokter Dolittle is en hoe het komt dat hij al jaren in isolement leeft, afgesloten van de buitenwereld. Wat daarna volgt is iets zoals we het van de makers gewend zijn, een prachtig uitgestrekt veld waar vlinders van grassprietjes omhoog vliegen, eekhoorns door de bomen rennen en vogels hun vleugels spreiden. In de verte doemt een groot huis op, het adembenemende huis van Dokter Dolittle. Of zoals er vanuit de zaal tijdens de première klonk: ‘Wat magisch!’ De eerste kennismaking met Dokter Dolittle zet meteen de toon van de film: Dolittle (gespeeld door Robert Downey Jr.) is in een spannend potje schaken verwikkeld met een gorilla. Downey zit vanaf het eerste moment meteen in de rol van de ietwat verstrooide dokter. Het is een ware traktatie voor de kijker als het personage samenvalt met de acteur die hem speelt. Downey weet dit met zijn eigen je ne sais quoi manier van acteren voor elkaar te krijgen in ‘Dolittle’. Waarin hij met zijn spel vooral weet te overtuigen in de emotionele momenten, de momenten waarin hij advies geeft en zijn personage echt het achterste van zijn tong laat zien. Voor de volwassen kijkers zal dit de nodige oog-dep momenten opleveren.

‘Dolittle’ is een visueel spektakel, met een verhaallijn die vol zit met prachtige onderliggende boodschappen!’

Hoewel het grootste gedeelte van de film op de schouders van Downey rust, vindt hij een waardige tegenspeler in Harry Collett. De jonge acteur vervult de rol van de jonge leerling van dokter Dolittle en zet dit met veel passie neer. Hij voelt precies aan wanneer hij extra gas moet geven om het acteertalent van de hoofdrolspeler bij te benen, maar weet ook wanneer hij het kleinere kwetsbare werk moet laten zien om zijn rol echt tot leven te brengen. Daarnaast blijkt hij als geen ander om te kunnen gaan met het veel cgi werk dat bij deze film komt kijken. Beide acteurs spelen meerdere malen met een dier als tegenspeler, die in de film zijn geanimeerd.

De dieren en de omgeving ziet er levensecht uit in ‘Dolittle’. Denk aan een ijsbeer waarbij je de haren bijna kunt tellen (helemaal als je hem in 3D kijkt), een eekhoorn die de weerspiegeling van zijn tegenspeler in zijn ogen heeft. De dieren hebben allemaal een stem gekregen, waarbij de ene grappig is, de ander angstig of juist heel dapper. Een mooie mix, die de film dat magische randje geeft waar je als kijker op hoopt. Daarnaast geeft deze mix ook weer hoe divers karakters zijn en dat iedereen er bij kan horen. Want als deze film ergens door sprankelt dan zijn het wel de onderliggende boodschappen die in deze film verborgen zitten. Zo blijkt de gorilla erg angstig en krijgt hij van de dokter trainingen om hem meer weerbaar te maken, maar herhaalt hij ook meerdere malen de mantra: ‘Het is niet erg om bang te zijn, ik ben geen slaaf van mijn angsten’. Een mooi leermoment van de kinderen die deze film zien om ze te inspireren om hun angsten ook te overwinnen. Maar daar blijft het niet bij voor de makers, de film eindigt met een bijna Disney-zoete motto: ‘Samen sta je sterk’. Hoe zoet het ook mag zijn, het zijn wel deze boodschappen die de film de nodige lading meegeeft waardoor het niet alleen een leuke kinderfilm is, maar ook eentje die je aan het denken zet.

‘Dolittle’ is een waardige opvolger/adaptatie van ‘Dr Dolittle’, ik kan zelfs stellen dat hij er voor mij met kop en schouders bovenuit steekt. Het enige puntje van kritiek dat ik bij deze film heb is dat hij een tikkeltje lang is waardoor het verhaal meerdere malen inzakt. Al is dit maar een klein smetje op een verder smetteloze familiefilm, die aan het lachen maakt, dat bekende feelgood gevoel met zich meebrengt en boven alles ook nog eens inspireert!

Heb jij ‘Dolittle’ ook gezien? Laat weten bij de reacties wat jij van deze film vindt!