Filmrecensie: ‘Downton Abbey: A new era’

Het wereldwijde fenomeen ‘Downton Abbey’ is al jaren geen guilty pleasure meer te noemen, maar een serie en film waar we allemaal verliefd op zijn geworden. Na een geweldige eerste film, is het nu tijd voor ‘Downton Abbey: A new era‘, en wat een topfilm is dat geworden!

Maak je op voor weer een duik in het verleden met ‘Downton Abbey: A new era’. De familie Crawley heeft zojuist ontdekt dat Violet een prachtig landhuis in Frankrijk heeft geërfd, maar waarom eigenlijk? Dat is een vraag die haar zoon Robert beantwoord wil zien door een reis naar het landgoed te organiseren, terwijl zijn dochter Mary moet proberen om Downton van de afgrond te redden. Het altijd zo prachtige landgoed heeft onderhoud nodig, kostbaar onderhoud. Een knappe regisseur lijkt de oplossing voor haar problemen aan te bieden. De geliefde acteurs uit de eerste film keren terug en de nieuwe cast bestaat uit o.a. Hugh Dancy, Laura Haddock, Nathalie Baye en Dominic West. Het script is geschreven door Downton creator en Academy-Award® winnaar Julian Fellowes. DOWNTON ABBEY: A NEW ERA wordt geregisseerd door Simon Curtis (My Week with Marilyn).’

Downton Abbey, ik hou ervan! Na het zien van de complete serie en de eerste film, kon ik niet wachten om ook de tweede film te gaan bekijken. En wat een pareltje is dat geworden, schrijver Julian Fellowes en regisseur Simon Curtis brengen ons een film waar je bijna twee uur lang alleen maar van kunt genieten. Dompel jezelf onder in de wereld van gentlemens, prachtige kleding en uiteraard ontroerende familiebanden die je dat heerlijke feelgood Downton Abbey gevoel geven.

We beginnen de film met de ontdekking van de eeuw voor de Crawley’s, grootmoeder Violet heeft meer dan vijftig jaar geleden een kortstondige romance gehad in Frankrijk met een rijke Fransman en heeft diens landgoed geërfd. Zijn toenmalige vrouw is daar alles behalve blij mee, maar besluit in te stemmen met een bezoek van de familie als Robert (Violet’s zoon) wil weten wat er nou precies gaande is geweest tussen zijn moeder en de Fransman. Met een schokkende onthulling als resultaat. Mary Crawley is op haar beurt verzeild in een filmopname op het landgoed van Downton om ervoor te zorgen dat ze in ,het door hun geliefde, huis het nodige onderhoud kunnen plegen (het lekkende dak met grote gaten is een van de zorgen). De acteurs duiken voor de tweede keer in de huid van hun personages voor een film en dat doen ze met veel passie en evenveel liefde als we in de serie voorbij hebben zien komen. Waar we in de serie gewend zijn dat scenes en momenten flink worden uitgerekt, waardoor het echte ‘slow tv’ is geworden, speelt het verhaal in de film zich wat sneller af, iets dat de acteurs prachtig weten te dragen en daarin overtuigend werk laten zien.

‘Maggie Smith is de ware koningin van de timing!’

De film draait voor het grootste gedeelte om Violet (Maggie Smith), Robert (Hugh Bonneville Williams) en Mary (Michelle Suzanne Dockery). Eerstgenoemde zet met haar lange acteercarrière de rol van Violet wederom smaakvol en heerlijk humorvol neer. Als er een smaakmaker in de serie en film zit dan is het Violet wel, gespeeld door de geweldige Maggie Smith. Smith beschikt over een verfijnd gevoel voor timing, waarmee ze meermaals een lachsalvo door de zaal laat gaan. Maar in deze film zien we ook een andere kant van de toch altijd wel ietwat gesloten Voilet. Smith boort een emotionele kant aan in haar personage en maakt haar daarmee nog meer gelaagd. Waardoor je als kijker een prachtig inkijkje krijgt in haar leven en haar keuzes en gedrag beter begrijpt. Vooral op de momenten dat ze met Williams speelt komt dit goed naar voren. Williams op zijn beurt weet zijn rol overtuigend naar het witte doek te brengen. Het mooiste wat je als acteur kunt bereiken is dat je samengaat met je personage, dat kijkers het idee hebben dat ze niet meer naar Williams kijken maar naar Robert. De ervaren acteur weet dit prachtig voor elkaar te krijgen en brengt ons weer een pakkend staaltje acteerwerk. Net zoals Dockery, die in deze film een grotere rol speelt dan we voorheen van haar hebben gezien. De helft van de film leunt op haar schouders en dat weet ze met verve te dragen. Ze brengt ons meerdere kanten van Mary, neemt ons me in de geschiedenis van haar personage en de worstelingen die ze ervaart, maar weet dit evengoed mooi af te wisselen met humorvolle momenten waarin haar timing prachtig naar voren komt. Dat deze film dan ook beschikt over een topcast mag een understatement zijn.

Schrijver Jullian Fellowes brengt ons met ‘Downton Abbey: A new era’ daadwerkelijk vernieuwing, een nieuw tijdperk wordt ingeluid met nieuwe mensen aan de top van de familie. Waar de eerste film vooral draaide op één verhaallijn, krijgen we nu een mooie mozaïek-vertelling te zien waarin alle personages floreren. De verhaallijnen staan als een huis, zijn multi-divers en mooi gelaagd. Dat er daarnaast naar een groot, ontroerend einde wordt gewerkt waarin alle personages eer aan wordt gedaan, maakt de film ook spannend en prikkelend. De verhaalvertelling voelt rijk aan. Fellowes en regisseur Curtis hebben hun tijd genomen met deze bijna twee uur durende film. Waarin ze geen consessies doen, iedere verhaallijn tot in de details uitwerken en hierbij ook de bijpersonages uitlichten. Precies zoals we van ze gewend zijn. Fellowes en Curtis kennen de Downton fans door en door en brengen een film waar je alleen maar van kunt genieten!

Geniet hieronder alvast van de trailer, met een paar hoogtepunten uit de film!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.