Filmrecensie: ‘Downton Abbey’

‘You’re cordially invited to Downton Abbey!’ Downton Abbey is dan eindelijk in de Nederlandse bioscopen te zien, een film waar ik al lang naar uitkeek. Maak je op voor Britse humor, prachtige kostuums en ouderwets genieten!

‘De bekende acteurs uit de populaire televisieserie over de Britse familie Crawley en hun bedienden keren terug voor de film. De succesvolle serie, waarvan het zesde seizoen in 2015 op televiesie te zien was, werd bekroond met o.a. drie Golden Globe Awards en vijftien Emmy Awards. In totaal werd de serie 69 keer genomineerd voor een Emmy Award. De bioscoopfilm is geschreven door bedenker van Downton Abbey, Oscarwinnaar Julian Fellowes (Gosford Park, The Young Victoria) en geregisseerd door Michael Engler (Downton Abbey).

De hoofdrollen worden vertolkt door o.a. Hugh Bonneville (Robert Crawley, Earl of Grantham), Laura Carmichael (Lady Edith Crawley), Allen Leech (Tom Branson), Michelle Dockery (Lady Mary Crawley), Elizabeth McGovern (Cora Crawley, Countess of Grantham), Joanne Froggat (Anna Bates), Jim Carter (Charles Carson), Matthew Goode (Henry Talbot) en Maggie Smith (Violet Crawley, Dowager Countess of Grantham).’

De film waar fans, inclusief mijzelf, al vanaf 2015 op aan het wachten waren. Hoe gaat het verder met de familie en hun bedienden? Hoe gaan ze om met veranderingen en bezitten ze nog steeds over hetzelfde gevoel voor humor? Ik kan je zeggen ik ben zeker niet teleurgesteld door deze film! Het is een fijne feelgood film vol Britse humor, achterklap en uiteraard weer een uniek inkijkje in het wel en wee van de Crawley’s. In de prachtige setting van een landhuis in de jaren 20 van de vorige eeuw, met idem dito kostuums. Maar wat ‘Downton Abbey’ ‘Downton Abbey’ maakt zijn uiteraard de acteur, waaronder de fenomenale Maggie Smith, die wederom geweldig in de huid van hun personages kruipen.

Om ook maar meteen even bij de acteurs en actrices te beginnen, wat leveren ze weer topwerk af! Met als hoogtepunt de 84-jarige Maggie Smith. Ik kende haar voor Downton alleen van Harry Potter waar ze al met veel verve haar rol vervulde, maar wat past Smith perfect in dit verhaal. Haar gevoel voor timing, de finesse waarmee ze oneliners als ‘I don’t argue, I explain’ moeiteloos neerzet en haar verfijnde manier van acteren maakt voor mij deze film. Hoewel de actrice niet in heel veel scènes te zien is, geeft ze deze film net dat beetje extra waardoor je wacht op de momenten dat ze weer op het doek verschijnt.

Wederom is het genieten met ‘Downton Abbey’

Andere acteurs die er voor mij uitsprongen waren Michelle Dockery, Hugh Bonneville en Allen Leech. Dockery, draagt het merendeel van de film op haar schouders. Haar personage Lady Mary Crawley komt voor de grote vraag te staan wat te doen met Downton? Wil ze met haar familie doorgaan of gaat haar voorkeur toch uit naar een meer privé leven. Dockery weet deze tweestrijd in haar personage goed naar voren te brengen en weet vooral te overtuigen in de emotionele scènes. Ze beschikt over het talent om je als kijker echt een verhaal in te trekken. In Allen Leech, die de rol van schoonbroer Tom Branson op zich neemt, vindt ze een waardige tegenspeler. De twee krijgen veel met elkaar te maken door een spannende situatie (ik zal niet teveel spoilen, maar de verhaallijn brengt een paar spannende momenten mee waarin deze personage vaak terugkomen). Leech beschikt over een laid back manier van acteren dat hem echt onderscheidt van de rest van de cast. Hij laveert makkelijk tussen de scènes, verliest daarin geen moment de emoties van zijn personage uit het oog en zet daarmee een overtuigend personage neer. Daarnaast is de verhaallijn van Branson uitgebreid waardoor je hem ook goed leert kennen en Leech genoeg tijd krijgt om te laten zien wat hij kan.

Uiteraard mag Hugh Bonneville niet ontbreken aan dit rijtje. De acteur, al jaren een belangrijke naam in Engeland, zet weer een pareltje van acteerwerk neer. Verfijnd, op en top Engels met veel klasse en met een verfijnd gevoel voor timing waardoor hij, net als Smith, de lachers al snel op de hand heeft. Het verhaal leent zich hier ook goed voor. In ‘Downton Abbey’ de film gaan we verder waar de serie vier jaar geleden is opgehouden. We zien hoe het met de familie gaat als ze aan de vooravond van een belangrijke gebeurtenis (de komst van de koning en de koningin) alles proberen voor te bereiden. Familiebanden komen bloot te liggen, niet alleen van de Crawley’s maar ook van hun bedienden. Dit gaat gepaard met veel humor en zelfspot.

Hoewel ‘Downton Abbey’ niet beschikt over een hele spannende verhaallijn met veel plottwist is het precies goed voor deze film (Een film die tevens ook goed te bekijken is als je de serie niet hebt gezien). Dit maakt hem wel een tikkeltje voorspelbaar. Al vond ik dat niet per se een probleem. Een extra plottwist hier en daar was zeker niet verkeerd geweest, maar ‘Downton Abbey’ brengt een fijne afwisseling in het scala aan films dat momenteel de bioscopen domineert en soms zoveel verhaallijn heeft dat je niet weet waar je moet kijken. Deze film is twee uur lang achterover leunen en genieten van het kijkje in het leven van de Crawley’s.

‘Downton Abbey’ is wat mij betreft een fijn vervolg op de bekende serie. De bekende acteurs geven het die echte feelgood vibe die we gewend zijn. Een feelgood film om nog lang van na te genieten.

Heb jij ‘Downton Abbey’ ook gezien? Laat weten bij de reacties wat jij van deze film vindt!

*Boekhopper kreeg vrijkaarten van filmmaatschappij Universal Pictures om deze film te bekijken, dit heeft geen invloed gehad op deze recensie.