Filmrecensie: Dumbo

Het mega schattige olifantje Dumbo is terug! Afgelopen week bracht Disney het nieuwe live actieavontuur Dumbo uit. Is het net zo schattig als de tekenfilm?

‘Disney en visionair regisseur Tim Burton brengen je het gloednieuwe grootse live actieavontuur Dumbo, een geliefde klassieker waarin verschillen worden gevierd, familie wordt gekoesterd en dromen vleugels krijgen. Circus-eigenaar Max Medici (Danny DeVito) vraagt voormalige ster Holt Farrier (Colin Farrell) en zijn kinderen Milly (Nico Parker) en Joe (Finley Hobbins) om te zorgen voor een pasgeboren olifant, wiens oversized oren hem een lachertje maken in een al worstelend circus. Maar wanneer ze ontdekken dat Dumbo kan vliegen, maakt het circus een ongelooflijke comeback, wat spoedig ondernemer V.A. Vandevere (Michael Keaton) ten ore komt, die vervolgens de bijzondere olifant rekruteert voor zijn nieuwste, groter dan levensgrote entertainment onderneming, Dreamland. Dumbo zweeft naar nieuwe hoogten naast de charmante en spectaculaire lucht acrobaat, Colette Marchant (Eva Green), tot Holt ontdekt dat Dreamland vol zit met duistere geheimen.’

Als er een klassieke Disneyfilm wordt omgezet naar een live actieavontuur dan staat dat vrijwel altijd gelijk aan een visueel spektakel, en boy oh boy wat is Dumbo prachtig gemaakt! Regisseur Tim Burton neemt je mee naar het circus van Max Medici net na de Tweede Wereldoorlog, en heeft daar een hele wereld rondom gecreëerd. De kostuums, de Computer-generated imagery (CGI) die dieren creëert die niet van echt te onderscheiden zijn en de sfeer van het circus die perfect is gevangen in de shots, maken dit een feest om naar te kijken.

‘Dumbo is een visueel spektakel door de adembenemende wereld die is gecreëerd, de fantastische acteurs en het uitermate schattige olifantje’

Hoewel het een feestje is om naar te kijken was ik zelf een beetje teleurgesteld in de verhaallijn. Disneyfilms staan er toch wel bekend om dat ze je dat echte ‘geluksgevoel’ geven. Maar de verhaallijn van Dumbo was zo verdrietig dat er geen een moment kwam, op de laatste tien minuten na, waarop je ook maar een beetje geluk te zien krijgt. Meer dan anderhalf uur zie je hoe het olifantje struggelt en met veel tegenslagen te maken krijgt. Ook de kinderen die een grote rol spelen in de film krijgen te maken met veel tegenslagen, waardoor de ‘verdrietige’ verhaallijnen elkaar erg versterken. Een adempauze hier en daar was fijn geweest.

Dat gezegd hebbende moet ik wel echt een compliment maken voor de twee kinderen Milly (Nico Parker) en Joe (Finley Hobbins) die in feiten het verhaal op hun schouder dragen. Ze leven zich helemaal in, spelen de rol overtuigend en weten daardoor zeker te ontroeren. Ze vormen de perfecte sparringpartner voor ervaren acteur Colin Farrell die de diversiteit van zijn rol als vader, oorlogssoldaat en circusmedewerker perfect weet te verpakken in het personage Holt.

Dumbo is een visueel spektakel door de adembenemende wereld die is gecreëerd, de fantastische acteurs en het uitermate schattige olifantje. Het is een echte tranentrekker, met weinig verlichting, maar desalniettemin een aanrader om te kijken.