Filmrecensie: Fantastic Beasts the Crimes of Grindelwald

In 2016 maakte we voor het eerst kennis met Newt Scamander in ‘Fantastic Beasts and Where to Find Them’, de spin-off van de immens populaire Harry Potter serie. Eind vorig jaar ging het avontuur verder in ‘Fantastic Beasts the Crimes of Grindelwald’. Warner Bros. bracht de film afgelopen week op DVD uit en stuurde een exemplaar op!

‘Nadat de sterke tovenaar Gellert Grindelwald is ontsnapt, roept Hogwarts-professor Albus Perkamentus opnieuw de hulp in van magie-zoöloog Newt Scamander. Grindelwalds plan om volbloed tovenaars te laten heersen over niet-magische wezens dreigt de complete tovenaarswereld in tweeën te splitsen en Newt lijkt de enige die Grindelwald kan stoppen. Hij heeft echter geen idee van de gevaren die hem nog te wachten staan…’

Zodra er een nieuwe Harry Potter/ Fantastic Beasts film uitkomt worden er bij ons thuis dagen vrijgemaakt om de film te gaan zien. Toen de DVD van ‘Fantastic Beasts the Crimes of Grindelwald’ op de mat viel werd de middag dan ook meteen vrijgepland om hem te gaan kijken en wat een visueel spektakel is dit geworden! Prachtige kostuums, special-effects en het Parijs uit de jaren ’20 maken dit een feest om naar te kijken. Al moet ik zeggen dat ik vooral onder de indruk was van het acteertalent dat samenkomt in deze film. Van Johnny Depp en Jude Law tot Eddie Redmayne en Zoe Kravitz.

Laten we beginnen met de acteurs, want ze zijn niet alleen geweldig gecast (Johnny Depp zit vanaf het begin weer helemaal in zijn rol en zet een personage neer dat nog lang zal bijblijven), ook sluiten ze naadloos op elkaar aan. Law en Redmayne weten elkaars acteertalent, door hun inlevingsvermogen, naar een hoger niveau te tillen. Ze spelen hun rol overtuigend, weten je als kijker mee te nemen in hun verhaal. Het is echter Kravitz die de film voor mijn gevoel helemaal compleet maakt. Ik kende haar alleen uit Divergent, maar in Fantastic Beats the Crimes of Grindelwald laat ze een heel andere kant van haarzelf zien. Ze weet te ontroeren in de kleine momenten waarin het gaat over haar familie, straalt kracht uit als ze een gevecht aangaat en weet de spanning op te bouwen in haar verhaallijn.

Wat een visueel spektakel is dit geworden!

Het werk van de specialisten op het gebied van de visuele effecten staat haast gelijk aan het acteerwerk. Voor deze film is Parijs uit de jaren twintig omgetoverd tot een ware duistere, magische wereld compleet met draakachtige beesten en zwarte dekens die al zwevend door de lucht de hele stad doven van licht. Het komt haast realistisch over door de kleine details waar op is gelet. Zoals bijvoorbeeld het aanbrengen van een weerspiegeling in de ogen van een ‘Fantastic Beast’, maar ook zeker de schaduwen op kaarsen die door de lucht zweven en de rimpelingen in het zwarte doek dat over de stad valt.

Het enige minpuntje dat ik bij deze film heb is dat het verhaal er in sneltreinvaart doorheen wordt gejaagd. Nieuwe personages en bekende van de tovenaarswereld wisselen elkaar in rap tempo af, soms iets te snel om ze echt te leren kennen. Desalnietermin is deze snelheid wel de factor die de spanning goed in de film houdt. Geen een moment voelde ik mijn aandacht verslappen.

‘Fantastic Beasts the Crimes of Grindelwald’ is een spektakel om naar te kijken door het uitmuntende acteerwerk en de special-effects, al had het voor mij best een half uurtje langer mogen duren om wat meer verhaalopbouw erin te brengen.