Filmrecensie: ‘Fast & Furious: Hobbs & Shaw’

Snelle auto’s, catchy oneliners en shots die zo rap achter elkaar gaan dat je het idee hebt dat je zelf onderdeel bent van de film. Deze week kwam ‘Fast & Furious: Hobbs & Shaw’ uit, een stand-alone film van de bekende filmreeks. Boekhopper bezocht de première van de film in de Amsterdamse bioscoop Pathé Arena op uitnodiging van filmmaatschappij Universal Pictures.

Dwayne Johnson en Jason Statham zijn terug als Luke Hobbs en Deckard Shaw in FAST & FURIOUS: HOBBS & SHAW. Dit is de eerste stand-alone film van de wereldwijd succesvolle Fast & Furious franchise, die met acht films tot nu toe al bijna $5 miljard heeft opgebracht.

De actiefilm FAST & FURIOUS: HOBBS & SHAW geeft een nieuwe wending aan de succesvolle Fast & Furious franchise en neemt je mee van Los Angeles naar Londen en van het verlaten Chernobyl naar het prachtige Samoa. Geregisseerd door David Leitch (Deadpool 2) en opnieuw naar een script van Chris Morgan. Geproduceerd door Chris Morgan, Dwayne Johnson, Jason Statham en Hiram Garcia. Uitvoerend producenten zijn Dany Garcia, Kelly McCormick, Steven Chasman, Ethan Smith en Ainsley Davies.
Met o.a. Dwayne Johnson, Jason Statham, Idris Elba, Vanessa Kirby en Helen Mirren.

Actie, spanning en jazeker, ook humor! De nieuwe ‘Fast & Furious’ film ‘Hobbs & Shaw’ bevat het allemaal. De eerste stand-alone film van de franchise vertelt het verhaal van twee helden, die elkaar niet kunnen luchten of zien in het begin, in hun strijd tegen een gevaarlijke crimineel die de wereld wil veranderen met een super virus. Vergezeld door de zus van Shaw vechten ze niet alleen tegen deze crimineel maar ook tegen de klok. Een spannend verhaal ontrafelt zich vanaf de eerste scène waarin we Vanessa Kirby (die de rol van de zus van Shaw op haar neemt) in gevecht zien met de crimineel. Vanaf daar ontvouwt zich meer dan twee uur lang een verhaal vol snelle auto achtervolgingen, flitsende vechtscènes en het indrukwekkende en bekende knalwerk (de ene naar de andere auto wordt op spectaculaire manier opgeblazen).

‘Actie, spanning en jazeker, ook humor’

Dwayne Johnson kruipt voor deze film opnieuw in de rol van Hobbs en voelt zich als een vis in het water in het actie/komedie genre. Hij zet zijn oneliners met verve neer en maneuvreert zich makkelijk door de vechtscènes heen. In Jason Statham vindt hij een waardige tegenspeler die qua kwaliteit niet onderdoet voor Johnson en hem soms zelfs voorbijgaat. Statham, beter bekend van het serieuzere actiewerk, laat zich in deze film vooral van mijn humoristische kant zien. Ook hij weet de zaal meerdere keren aan het lachen te krijgen en bezit over een fijn gevoel voor timing waardoor iedere ‘grap’ ook echt aankomt. De ster van deze film is wat mij betreft niet te vinden bij de hoofdrolspelers maar in actrice Vanessa Kirby. Begrijp me niet verkeerd, beide acteurs zetten overtuigende rollen waarin ze een geweldig staaltje acteerwerk laten zien, maar Kirby geeft de film een nieuwe draai mee. Ze laveert gemakkelijk tussen de verschillende scènes en de emoties die dit teweeg brengt bij haar personage. Ook haar gevoel voor timing is spot on en in tegenstelling tot haar mannelijke collega’s die vaak samen in beeld komen, weet ze ook in solo scènes haar verhaal overtuigend te brengen.

‘Fast & Furious: Hobbs & Shaw’ speelt zich af in meerdere Europese steden, maar neemt je ook mee naar het prachtige eiland Samoa. De decors van deze film zijn dan ook adembenemend. Denk: ongerepte natuur en culturele aspecten die door iedere scène verweven zijn. Hierdoor is het niet alleen een actie spektakel geworden, maar ook een visueel prachtige film.

Is dan alles aan deze film geweldig? Ik was een beetje teleurgesteld in de verhaallijn. ‘Fast & Furious: Hobbs & Shaw’ is een tikkeltje oppervlakkig. Verhaallijnen waarvan je hoopt dat ze meer de diepte ingaan blijven uit en de achtergrond van personages worden niet volledig uitgediept waardoor je met vragen blijft zitten. Uiteraard niet vervelend in een filmreeks, aangezien je daar in meerdere films de mogelijkheid krijgt om een personage goed neer te zetten, maar aangezien deze film als stand-alone werd gepresenteerd vond ik dat wel jammer. Enige diepgang en het uitdiepen van een personage was zeker geen overbodige luxe geweest.

‘Fast & Furious: Hobbs & Shaw’ is al met al een fijne film die de fans van de filmreeks zeker niet teleur zullen stellen. Actie, spanning en humor alom.