Filmrecensie: Godmothered

Tijd om een momentje voor jezelf in de plannen met een fijne nieuwe kerstfilm! Disney+ brengt ons deze kerstperiode de feelgoodfilm ‘Godmothered’ en laat daarmee een hele nieuwe kant van zichzelf zien. Dit keer geen sugar coated verhaal waar een prins een prinses redt, maar een goede fee die een alleenstaande moeder een handje helpt bij het inzien van haar eigen krachten en het goede in de wereld.

Disney brengt onze deze kerst een nieuwe live-action film waarin de Fairy Godmother uit Cinderella centraal staat. De film speelt zich af in de mystieke en magische wereld waar goede feeën worden opgeleid om mensen te helpen. Maar niemand op aarde lijkt de goede feeën meer nodig te hebben. De jonge goede fee Eleanor besluit om haar magische wereld te redden door zich te ontfermen over de laatste brief, waarin de hulp van de feeën wordt gevraagd door een tienjarig meisje. Alleen blijkt het meisje inmiddels een volwassen, alleenstaande moeder te zijn die een duwtje in de rug nodig heeft naar haar ‘happily ever after’. Godmothered werd geregisseerd door Sharon Maguire (Bridget Jones Diary)’.

Genieten, dat is echt een woord dat ik bij deze film vind passen, want wat een ontzettend leuke film brengt Disney ons met Godmothered. Heerlijk hilarisch met mooie zwijmel-momenten en vooral veel mooie onderliggende boodschappen in een verder luchtig verhaal.

In ‘Godmothered’ maken we kennis met Eleanor, een jonge goede fee met het hart op de tong, die over een fijn soort optimisme beschikt. Ze ziet de wereld als een goede plek waar iedere vrouw haar ultieme geluk vindt als ze haar ware prins tegenkomt. Een opvatting die de jonge fee dan ook graag overbrengt aan iedereen die het wil horen. Brittany Bell, die voorheen wat kleine acteerklussen deed, neemt de rol van de vrolijke Eleanor op zich en vervult deze met verve. Het optimisme en de blijheid van het personage passen perfect bij de actrice die vooral in het theatralen weet te overtuigen. Bell zet een goede fee neer waar ieder jong meisje met een Disney liefde van droomt. Iemand die pompoenen ‘probeert’ te veranderen in koetsen, overal een prins in ziet en het liefst de hele dag de ene naar de andere jurk voor je tovert.

‘Een heerlijke kerstfilm, perfect voor deze tijd van het jaar’

In Isla Fisher, onder andere bekend van de Shopaholic film, vindt ze een fijne tegenspeelster. Waar Bell vooral kiest voor de theatralen aanpak om haar personage tot leven te brengen, overtuigt Fisher vooral in het kleinere werk. Daarnaast laat ze in ‘Godmothered’ ook weer haar sublieme gevoel voor timing zien, waardoor ze niet alleen een pakkende rol neerzet, maar ook een personage creëert waarbij meerdere malen de tranen in je ogen zullen schieten van het lachen. Al is het vooral de prachtige verhaallijn die zorgt dat je blijft kijken naar deze film. Disney liet de afgelopen jaren al steeds meer girlpower zien, met films als Mulan waarin de jonge Mulan het rijk redt van de indringers. Ook in ‘Godmothered’ zet de sprookjesfilmmaatschappij deze trend door. ‘Godmothered’ beschikt over een sterke female power verhaallijn met pakkende onderliggende boodschappen zoals: ‘Maak je eigen geluk’, ‘liefde is niet altijd de sleutel tot geluk’ en ‘geluk zit hem in de kleine dingen’. Daarmee stapt het weg van de sugar coated verhalen die we kennen uit het verleden.

‘Godmothered’ is dan ook mooi modern sprookje, waarin de realistische inslag (goede feeën zijn niet heel realistisch, maar dat even terzijde) het verhaal echt tot leven brengt. Dat daarnaast de film is geregisseerd door Maguire die onder andere de Bridget Jones Diary films in al onze harten wist te nestelen, maakt voor mij de film helemaal compleet. ‘Godmothered’ heeft een fijne feelgood vibe, vergelijkbaar met het eerdere werk van Maguire. Ik kan niet anders zeggen dan dat ik fan ben van ‘Godmothered’, laten we hopen dat Disney volgend jaar met een vervolg komt!

Ga jij ‘Godmothered’ ook kijken?