Filmrecensie: ‘House of Gucci’

Gucci, het modemerk met de nogal vaak besproken gruwelijke geschiedenis. Tijd voor een film over de markante familie moet regisseur Ridley Scott hebben gedacht. Afgelopen jaar verscheen ‘House of Gucci‘ in de bioscopen, gebaseerd op het gelijknamige boek, en nu ook op DVD/Bluray. Een filmmiddag werd ingepland en ik kan je zeggen: boy oh boy deze film!

‘House of Gucci is geïnspireerd door het schokkende, waargebeurde verhaal van de dynastie achter het Italiaanse mode-imperium. Wanneer Patrizia Reggiani (Lady Gaga), een buitenstaander van bescheiden komaf, met een Gucci trouwt, zet ze met haar ongebreidelde ambitie het nalatenschap van de familie op losse schroeven. Zo ontketent ze een neerwaartse spiraal van verraad, decadentie, wraak en uiteindelijk….moord.’ (Uitgebracht door Universal Pictures)

Gucci staat al jaren bekend als het stijlvolle Italiaanse modehuis, bekend van haar rood groene logo dat een geliefd icoon is geworden op de tassen van vele modeliefhebbers. Het merk werd begin jaren negentig opgericht en won flink aan populariteit onder zowel het leiderschap van Rodolfo als zoon Maurizio Gucci. Laatstgenoemd is een van de centrale personen in de nieuwe film ‘House of Gucci’. Maurizo wist het merk Gucci tot een hoger niveau te tillen, maar zijn onstuimige liefdesleven zorgde uiteindelijk voor zijn dood. Regisseur Scott zet dit bekende verhaal om tot een waar visueel spektakel met de film ‘House of Gucci’, want jeetje wat is dit een rollercoaster!

In House of Gucci maken we kennis met de pittige dame Patrizia Reggiani, van bescheiden komaf die altijd heeft moeten vechten voor alles wat ze wilde bereiken. Als ze deel wordt van de Gucci familie, betreedt ze een nieuwe wereld, vol intriges, geld, relaties en jaloezie…veel jaloezie. We zien hoe ze gaandeweg steeds harder wordt en haar stempel probeert achter te laten op de familie, besluit dat het tijd is voor een frisse wind door de familie. Lady Gaga zet de rol van de markante vrouw overtuigend neer, en zit vanaf de eerste minuut meteen in de rol. Waar we bekend zijn met Gaga’s acteerwerk door haar iconische rol in ‘A Star is Born’, zien we nu een hele andere kant van het acteertalent. In het begin is dit even wennen, en komt het acteerwerk van de zangeres hier en daar wat grotesk over. Maar beetje bij beetje zet Gaga een personage neer en verdwijnt ze zelf naar de achtergrond. Het mooie fenomeen van een acteur en personage dat samenvloeit ontstaat, waarbij je niet meer naar Gaga kijkt, maar naar Patrizia. Dat Gaga dan ook een mooi werk neerzet mag een understatement zijn, ze draagt de film met verve op haar schouders, overtuigt en weet je vast te pakken tot het einde.

‘Intrigerend, vol prachtig acteerwerk en uitermate spannend!’

Opvallende tegenspeler in ‘House of Gucci’ is Jared Leto, die in deze film echt uitblinkt. Leto neemt de rol van Paulo Gucci op zich, de man die zowel designers als vice-president van Gucci was en bekend staat voor het mee-bedenken van het bekende GG-logo. De acteur is voor deze rol compleet vermomd als de Italiaanse designer en daardoor onherkenbaar. Een vermomming die het acteerwerk van Leto zeker ten goede komt. De acteur zet in ‘House of Gucci’ een prachtig staaltje acteerwerk neer en weet je helemaal mee te trekken in de film. Zijn gevoel voor timing is subliem, zijn manier van acteren en het neerzetten van het personages tot in de perfecte uitgewerkt en zijn accent geloofwaardig. Leto is wat mij betreft dan ook een van de acteurs waardoor je naar deze film blijft kijken. Iets dat daarnaast ook komt door het snelle tempo waarin de gebeurtenissen elkaar opvolgen in deze film. Want de verhaallijn, die is gebaseerd op het gelijknamige boek, neemt je in vogelvlucht mee door de geschiedenis van het modehuis. Een geschiedenis die je op het puntje van je stoel houdt en waarbij je wilt weten hoe het verder gaat.

‘House of Gucci’ heeft, naast dat het een ware kaskraker is, het gevoel van een arthouse film door het ietwat donkere filmwerk. Dit geeft de film een spannend gevoel mee wat het zeker ten goede komt. Daarnaast een groot compliment voor de kostuumafdeling, want wat hebben ze uitgepakt met prachtige kleding. Vooral Gaga wordt meermaals in jurken gehuld die tot in de perfecte zijn uitgewerkt, zoals we van een echte Gucci mogen verwachten. Ik kan dan ook niet anders zeggen dat ik zeker positief verrast ben door deze film en hem zeker nog een paar keer opnieuw ga bekijken!