Filmrecensie: Juliet, Naked

Een romantische film met een vleugje mysterie? Yes please! Hoewel de film Juliet, Naked pas op 16 augustus in de bioscoop verschijnt mocht ik hem vooruitkijken bij Universal Pictures, lees hier wat ik ervan vind!

‘Annie (Rose Byrne) en Duncan (Chris O’Dowd) lijken bij elkaar te passen, maar na vele jaren samen vraagt Annie zich af of ze niet vastgeroest zitten in een slechte relatie. De obsessie van haar vriend voor de obscure rocker Tucker Crowe (Ethan Hawke) heeft nooit ruimte gegeven voor iets betekenisvols als een huwelijk en kinderen. Wanneer een demo versie van Tuckers grote hit van 25 jaar geleden opduikt, leidt dit tot een levensveranderende ontmoeting met de enigmatische rocker zelf.’

Een film naar aanleiding van een boek, daar gaat het hart van een boekenblogger uiteraard harder van kloppen. ‘Juliet, Naked’ is namelijk een adaptatie op het gelijknamige boek van Nick Hornby, waarin we hoofdpersoon Annie volgen die voor een aantal belangrijke keuzes in haar leven staat. Gaat ze verder met haar relatie, terwijl ze eigenlijk niet gelukkig is? Gaat ze haar kinderdroom achterna? En nog wel de belangrijkste van allemaal: wanneer kiest ze voor haarzelf?

‘Juliet, Naked’ heeft een fijne arthouse achtige vibe

‘Juliet, Naked’ heeft een fijne arthouse achtige vibe, door regisseur Jesse Peretz ook wel ‘grounded comedie’ genoemd. In deze film vind je niet de grote (soms hysterische) liefdesverklaringen of popcorn-momenten. Humor wordt alleen gehaald uit dagelijkse gebeurtenissen, die onbedoeld grappig kunnen worden door scherpe opmerkingen van de personages. Daarnaast bezit de film over een coming-of-age opbouw. Annie moet uit zien te vogelen wie ze is. Peretz neemt je door close-up camerawerk mee in haar zoektocht.

Rose Byrne, die de hoofdrol vertolkt, staat vooral bekend door de humoristische rollen die ze normaalgesproken op haar neemt. In ‘Juliet, Naked’ laat ze zien dat ze ook zeker over genoeg acteertalent beschikt om een ‘grounded comedie’ te dragen. Byrne is niet bang om zich van haar kwetsbare kant te laten zien en speelt haar rol met verve. Daarnaast moet ik een compliment maken voor de jongste acteur in de film, Azhy Robertson (speelt de zoon van Tucker Crowe). Hij mag zich met recht de ster van deze film noemen. Ik schat hem niet ouder dan acht (zijn leeftijd is niet te vinden op het internet) maar hij bezit over een emotionele diepgang die precies bij zijn rol past. Zijn acteerwerk is gedetailleerd en passend bij de rol.

Ik heb erg genoten van de ‘Juliet, Naked’ en raad hem zeker aan aan iedereen die houdt van mooi, emotioneel verhaal dat inspireert om je eigen dromen achterna te gaan.

Heb jij ‘Juliet, Naked’ ook gezien of het boek gelezen? Laat weten bij de reacties wat jij van deze film vindt!