Filmrecensie: Mamma Mia Here We Go Again

‘Mamma mia here I go again, my my how can i resist you? Een catchy songtekst die de film ‘Mamma Mia Here We Go Again’ doeltreffend samenvat. Want aan deze film kun je zeker geen weerstand bieden!

‘Tien jaar na het wereldwijde succes van Mamma Mia! The Movie keren we terug naar het magische Griekse eiland Kalokairi, waar Sophie aan de vooravond staat van het heropenen van het hotel dat door haar moeder werd opgezet. In Mamma Mia Here We Go Again keren we terug in de tijd en zien we hoe de relaties uit het heden tot stand kwamen. Lily James speelt de rol van de jonge Donna. Alexa Davies en Jessica Keenan Wynn nemen de rollen op zich van de jonge Rosie en Tanya. De jonge Sam wordt gespeeld door Jeremy Irvine, terwijl de jonge Bill gespeeld wordt door Josh Dylan en de jonge Harry door Hugh Skinner.

Net als in Mamma Mia! The Movie zien we Oscarwinnares Meryl Streep als Donna, Julie Walters als Rosie en Christine Baranski als Tanya. Amanda Seyfried en Dominic Cooper keren terug als Sophie en Sky, terwijl Pierce Brosnan, Stellan Skarsgård en Colin Firth opnieuw Sam, Bill en Harry spelen; de drie mogelijke vaders van Sophie.’

Het was weer ouderwets genieten! Mamma Mia Here We Go Again is het vervolg van de, in 2008, verschenen Mamma Mia! The Movie. Hoewel het een vervolg was voelde het op sommige punten als een prequel. De film opent met een scène van Sophie waarin ze uitnodigingen verstuurd voor de heropening van het hotel van haar moeder. Vanaf daar is de film doorspekt met flashbacks naar de jongere jaren van moeder Donna die wordt gespeeld door actrice Lily James. James zit vanaf het eerste moment goed in haar rol en blijkt ook de nodige kennis te hebben verworven over voorganger Meryl Streep. Kleine karaktertrekjes zoals de manier van dansen lijken haast identiek aan Streep.

Vooral het einde van de film is er eentje die je lang zal bijblijven

Naast James springen de mannelijke acteurs in het oog. Voornamelijk Josh Dylan, die de rol van de jonge Bill voor zijn rekening neemt blijkt over het nodige acteer-, dans- en zangtalent te beschikken. Gecombineerd met een ondeugende glimlach hier en daar, weet hij de zaal meerdere malen aan het lachen te krijgen. Ook Colin Firth zit weer helemaal in zijn rol en zorgt voor de veel ’tranen van het lachen’ momenten.

Bij ‘Mamma Mia Here We Go Again’ staan de nummers van ABBA (die allemaal loepzuiver zijn ingezongen) en de humor wederom voorop. Toch is er in deze film meer plaats voor emotionele momenten dan in de vorige. Vooral het einde van de film is er eentje die je lang zal bijblijven en waar je de tissues binnen handbereik voor moet hebben.

Ik kan alleen maar zeggen: wacht niet te lang want deze film moet je gezien hebben! Bijna twee uur lang huilen van het lachen en van ontroering en uit volle borst meezingen met de klassiekers van ABBA.