Filmrecensie: ‘Mijn beste vriendin Anne Frank’

Anne Frank, het meisje dat na de tweede wereldoorlog wereldberoemd werd door haar dagboek dat ze bijhield tijdens de oorlog. We hebben al veel mooie adaptaties van haar dagboeken naar het witte doek vertaald gezien, maar nog niet eerder over haar beste vriendin Hannah Goslar. Tijd om daar verandering in te brengen met ‘Mijn beste vriendin Anne Frank‘. Een beklemmende, intense film die je niet in de koude kleren gaat zitten.

‘Hannah Goslar (1928) en Anne Frank (1929) zijn boezemvriendinnen in de tijd dat de Tweede Wereldoorlog uitbreekt. Wanneer de familie Frank onderduikt, verliezen ze elkaar uit het oog. Drie jaar later, in 1945, volgt een bijzondere ontmoeting tussen de twee meisjes in het concentratiekamp Bergen-Belsen. De moedige Hannah zet haar leven op het spel in de hoop haar sterk verzwakte vriendin te helpen.

Met Aiko Mila Beemsterboer, Josephine Arendsen, Roeland Fernhout, Lottie Hellingman en Stefan de Walle’

Hannah Goslar, de beste vriendin van Anne Frank, als tiener ging ze naar het concentratiekamp Bergen-Belsen waar ze ternauwernood ontsnapte aan de dood. Haar vriendschap met Anne hield haar tijdens deze jaren op de voet, en al helemaal toen bleek dat haar beste vriendin aan de andere kant van de heg zat in het concentratiekamp ernaast. Anne stierf een aantal dagen voor de bevrijding, Hannah kan hun vriendschap en de mooie momenten die ze samen hebben gehad, navertellen omdat ze het kamp levend kon verlaten. De vriendschap en het gruwelijke bestaan in de tweede wereldoorlog zijn samengebracht in de film ‘Mijn beste vriendin Anne Frank’. Een film die door merg en been gaat en je niet snel meer zult vergeten.

‘Jeetje, wat een film’ Dat was het eerste wat ik zei toen ik de bioscoop verliet. Ik heb vaker films gezien die zich afspelen in de oorlog, maar ‘Mijn beste vriendin Anne Frank’ komt hard aan. Deze film grijpt je vast en laat je naar iets meer dan een uur en drie kwartier vol verbazing achter. De filmmakers hebben ervoor gekozen om een film neer te zetten waarin geen een gruwelijk detail wordt gespaard, waarin we rauw in beeld zien hoe de tijd in de concentratiekampen is geweest en in hoe een intense pijn de mensen hebben geleefd. Dit komt aan, zorgt ervoor dat je als kijker meermaals met tranen in je ogen deze film zit te kijken en je hart meermaals breekt door de pijn die deze mensen moeten hebben gevoeld. Dat deze film dan ook een intense rollercoaster is mag een understatement zijn.

Actrice Josephine Arendsen speelt de rol van de krachtige Hannah Goslar en zet vanaf de eerste minuut meteen verfijnd acteerwerk neer. Het mooiste wat een acteur kan bereiken is dat hij of zij samensmelt met het personage dat ze vertolken, Arendsen weet dit voor elkaar te krijgen. Je hebt echt het idee dat je naar een jonge Hannah zit te kijken, in plaats van naar een actrice die een rol speelt. Vooral in de emotionele, krachtige momenten weet de jonge actrice mooi acteerwerk neer te zetten waarmee ze je helemaal meeneemt in het verhaal. Aiko Mila Beemsterboer vormt de perfecte tegenspeelster voor Arendsen. De twee voelen elkaar goed aan en hebben een mooie chemie op het scherm waarmee ze een overtuigende vriendschap neerzetten. Waar Arendsen meer van het kleine spel is, weet Beemsterboer meer te overtuigen op de grote en meeslepende momenten, wat mooi complimenterend is aan elkaars acteerwerk.

‘Beklemmend en intens’

Hoewel de film wordt overschaduwt door alle vreselijke momenten die zich hebben afgespeeld in de tweede wereldoorlog, is het de vriendschap tussen Anne en Hannah die deze film extra lading meegeeft. Deze wordt met verve uitgelicht en laat zien hoe hecht de band tussen twee mensen kan zijn. En het geeft ons ook meer inzichten in hoe de twee in het echte leven zijn geweest. Zo krijgen we in deze film een andere kant van Anne te zien, die mogelijk niet iedereen evenveel zal kunnen bekoren. Ze laat Hannah te pas en te onpas vallen, is meer bezig met jongens dan met haar vrienden en is op sommige momenten enigszins egoïstisch te noemen. Een hele andere kant van de dagboekschrijfster die we voorheen te zien kregen. Dit is even wennen, maar maakt haar wel een meer gelaagd persoon dan we in de vorige films hebben gezien.

Het filmwerk in ‘Mijn beste vriendin Anne Frank’ is echt spot on. Veel close up shots in de meer emotionele momenten, totaal shots als de grote van de oorlog in beeld wordt gebracht. De verhaallijn en het filmwerk sluiten naadloos in elkaar aan en maken de film voor mij compleet. Het enige puntje dat ik bij deze film heb is dat je na het zien van de trailer het idee krijgt dat het alleen over de vriendschap van Anne en Hannah gaat. Terwijl in de film een groot gedeelte gaat over het leven in het kamp, wat mogelijk niet voor alle kijkers even geschikt is. De beelden die je krijgt te zien zijn intens en zullen je soms nog dagenlang bezig houden.

‘Mijn beste vriendin Anne Frank’ is een beklemmend, intense maar ook zeker krachtige film die je niet in de koude kleren gaat zitten. Een film waarbij je soms wilt wegkijken door de pijn die van het scherm spat, maar die gezien moet worden om je eraan te herinneren wat een ware strijders de gevangen in de kampen zijn geweest. Hoe moedig, vol bewonderenswaardige kracht en intens sterk!