Filmrecensie: ‘Night School’

Beeld je even in: je nestelt jezelf in dat favoriete hoekje van de bank, met een lekker mok thee en een heerlijke chocoladereep terwijl een fijne feelgood film of juist een spannende actiefilm zorgt voor home entertainment. Zie je het al voor ogen? Deze tijd vraagt om je huis te veranderen in een cosy bioscoop waar je geniet van de ene naar de andere topfilm. De aankomende vier weken brengt Boekhopper in samenwerking met Pathé Thuis je Film Friday! Iedere week wordt er een film uitgelicht voor een beetje home entertainment in deze aparte tijden. De derde film is alweer aan de beurt, en dit is heerlijke komedie voor een instant lach: ‘Night School‘.

‘In Night School krijgt een groep volwassenen hun laatste kans om hun middelbare schooldiploma te behalen en aan hun toekomst te werken. Het enige wat ze daarvoor hoeven te doen is lessen volgen aan een avondschool en de alles bepalende test te behalen. Teddy (Kevin Hart) neemt het allemaal niet zo serieus, tot blijkt dat hij het diploma echt nodig heeft om zijn leven vorm te gaan geven. Night School is geregisseerd door Malcolm D. Lee (bekend van Girls Trip) en geproduceerd door Will Packer (Think Like A Man).

Zeg je Kevin Hart en Tiffany Haddish dan weet je dat je een film gaat zien waarbij lachen niet alleen gegarandeerd is, maar je het beste de tissues bij de hand kunt houden omdat de tranen in je ogen zullen staan door die geweldige vorm van humor en timing waar deze twee over bezitten. Een omschrijving die ook zeker opgaat voor ‘Night School’ waar Hart en Haddish hun talenten bundelen en een film afleveren die doorspekt is met humor, maar daarnaast ook een aantal mooie boodschappen bevat.

Hart kruipt voor deze film in de rol van Teddy, een flierefluiter die zich voordoet als een rijk man om zo de vrouw van zijn dromen te veroveren. Alleen blijkt dat niet helemaal goed te gaan als hij wordt ontslagen en voor iedere nieuwe baan die hij wil een diploma moet hebben. Teddy’s middelbare schooltijd was niet bepaald om over naar huis te schrijven, hoewel hij geliefd werd door veel leerlingen, waren zijn cijfers niet voldoende en lukte het hem niet om zijn diploma te behalen. Tijd om daar verandering in te brengen met avondlessen. Hart voelt zich als een vis in het water met de rol van Teddy, vanaf de eerste minuut zit hij helemaal in het verhaal. Zijn timing en gevoel voor humor zorgt er al snel voor dat hij de lachers op de hand heeft, maar het is zijn inlevingsvermogen waardoor hij een overtuigende rol neerzet. Vooral op de momenten dat de humor even naar de achtergrond verdwijnt zien we Hart en het personage samenvallen. Waardoor je echt het idee hebt dat je naar Teddy zit te kijken, iets wat alleen de beste acteurs voor elkaar krijgen.

In Haddish, die de rol van night school docent Carrie op haar neemt, vindt hij de perfecte tegenspeler. De twee voelen elkaar goed aan en weten hun acteertalent in de scènes die ze samen spelen naar een hoger niveau te tillen, waardoor niet alleen de humor maar ook de chemie tussen de twee van het beeld spat. Waar Hart kiest voor de theatrale manier van acteren, houdt Haddish het wat kleiner en zet daarmee een overtuigend stukje acteerwerk neer. Vooral in de momenten waarop haar personage kracht en autoriteit moet uitstralen, weet Haddish dit met verve te spelen door haar mimiek in te zetten. Wat daarnaast ook veel grappige momenten oplevert.

De verhaallijn in ‘Night School’ is luchtig, waardoor er veel ruimte is om humor de boventoon te laten voeren. Toch hebben de scriptschrijvers een aantal ontroerende momenten in de film geschreven die het net dat beetje lading meegeven om meer dan anderhalf uur aan de buis gekluisterd te blijven. Daarnaast heb ik ook erg genoten van de kleurrijke bijpersonages die deze film helemaal compleet maken. Ieder heeft zo zijn verhaal, waarbij karakeristieken worden uitvergroot om ze humoristisch te maken, wat zorgt voor een film die pakt vanaf de eerste tot de laatste minuut. Humoristisch, geweldige casting en prachtig acteerwerk! De perfecte film voor deze tijd.