Filmrecensie: ‘Pinocchio’

Beeld je even in: je nestelt jezelf in dat favoriete hoekje van de bank, met een lekker mok thee en een heerlijke chocoladereep terwijl een fijne feelgood film of juist een spannende actiefilm zorgt voor home entertainment. Zie je het al voor ogen? Deze tijd vraagt om je huis te veranderen in een cosy bioscoop waar je geniet van de ene naar de andere topfilm. De aankomende vier weken brengt Boekhopper in samenwerking met Pathé Thuis je Film Friday! Iedere week wordt er een film uitgelicht voor een beetje home entertainment in deze aparte tijden. De laatste film is alweer aan de beurt, en deze film staat pas enkele dagen op Pathé Thuis: Pinocchio.

‘Wanneer houtsnijder Gepetto uit een blok hout een pop maakt gebeurt er iets magisch. De pop komt tot leven en krijgt de naam Pinocchio. Gepetto krijgt eindelijk de zoon waar hij altijd op hoopte, al blijkt Pinocchio een flinke eigen wil te hebben die hem in lastige situaties brengt. Maak je klaar voor een duister sprookje van de hand van de Italiaanse filmmaker Matteo Garrone.’

We zijn er allemaal mee opgegroeid, de houten pop die bij iedere leugen die hij vertelde een langere neus kreeg. We gingen met hem op avontuur en zagen hem uiteindelijk een echte jongen worden. De afgelopen tijd zijn er steeds meer live-action films verschenen en daar kon Pinocchio uiteraard niet bij uitblijven. Italiaanse filmmaker Matteo Garrone brengt de houten jongen tot leven in zijn ietwat duistere versie van het sprookje. Wat een hele bijzondere film oplevert die bij fantasy liefhebber zeker in de smaak zal vallen, maar voor de jongste kijkers niet geschikt is.

In ‘Pinocchio’ komt de sprookjesheld tot leven, zoals je hem nog nooit eerder hebt gezien. De film opent met een shot van Gepetto, een arme houtbewerker die de laatste restjes eten van een houten plank schraapt. Hij leidt een sober bestaan, bedelt om eten en is naarstig op zoek naar iets om hem meer geld in het laatje te brengen. Als een marionetten circus in de stad arriveert ziet Gapetto zijn kans. Hij gaat de mooiste marionette maken die er is: Pinocchio. Al blijkt de houten pop echt te leven. Garrone brengt ons een duistere, haast Roald Dahl achtige versie van het bekende sprookje. Inclusief mensen die in dieren veranderen, mystische personages en zelf een bos vol moordenaars. Niet het eerste waar je aan zou denken bij de naam Pinocchio. Maar gaandeweg deze absurdistische verfilming ontrafelt zich een waar fantasy verhaal dat de hard core fantasy liefhebbers zeker zal bekoren.

‘Een duistere versie van het bekende sprookje dat echte fantasy liefhebbers zeker zal bekoren!’

De cast in ‘Pinocchio’ heeft de lastige taak gekregen om zich te verhouden tot dit fantasy spektakel en daar slagen ze zeker in. De jonge acteur Federico Ielapi kruipt in de rol van de eigenzinnige Pinocchio en zet vanaf het eerste moment een overtuigend personage neer. Je leeft met hem mee door zijn inlevingsvermogen in het leven van de houten pop. Vooral in zijn mimiek weet de jonge acteur een geweldig staaltje acteerwerk neer te zetten. Ervaren acteur Roberto Benigni vertolkt de rol van Gepetto met veel precisie. De Italiaanse acteur heeft zich geweldig ingeleefd in zijn rol en zet vooral in de emotionele momenten geweldig spel neer.

De verhaallijn in Pinocchio is anders dan verwacht. Sprookjesliefhebbers van het eerste uur zullen zeker aan deze duistere versie van het sprookje moeten wennen. De Disney-achtige sugar coated verhaallijnen is in deze film niet te vinden. Garrone heeft gekozen om binnen al de fantasy aspecten een meer volwassen sprookje neer te zetten, waarbij op het einde enkele aspecten van de bekende sprookjesformule hun terugkeer vinden.

Pinocchio is een echte film voor de fantasy liefhebbers met een liefde voor Roald Dahl achtige verhalen. Een film dat schittert door de cast, het mooie filmwerk, maar vooral verrast door de vernieuwde insteek.

Dank aan Pathé Thuis voor deze vier leuke filmweken!