Filmrecensie: Rocketman

Met alom bekende nummers als ‘Bennie and The Jets’ en ‘Tiny Dancer’ kon het niet anders dan dat muzieklegende Elton John’s leven zou worden verfilmd. Dinsdagavond ging ‘Rocketman‘ in première in Pathé Tuschinski in Amsterdam en Boekhopper was erbij.

Wie afgelopen dinsdagavond een stap zette in Pathé Tuschinski stapte daar even het leven van muzieklegende Elton John in. Een plafond vol fonkelende discoballen hing boven een hoge champagnetoren waar een barman gezellig meedanste op de muziek uit de film. Achter hem stond een grote tafel vol cupcakes en donuts (mijn favoriete plek voor de avond hahaha!) Het prachtige decor was alleen nog maar een kleine voorbode voor het spektakel dat daarna plaatsvond in de film!

Taron Egerton (Kingsman: The Secret Service, Sing) is Elton John in de nieuwe bioscoopfilm ROCKETMAN, een musical fantasy gebaseerd op het bijzondere verhaal van een small-town boy die uitgroeide tot een van de meest iconische personen in de popcultuur. In de film komen de meest geliefde nummers van Elton John voorbij die worden gezongen door hoofdrolspeler Taron Egerton. Verder o.a. met Jamie Bell (The Adventures of Tintin) als tekstschrijver en schrijfpartner Bernie Taupin, Richard Madden (Game of Thrones) als John Reid, Eltons eerste manager en Bryce Dallas Howard (Jurassic World: Fallen Kingdom) als Eltons moeder Sheila Farebrother. Geregisseerd door Dexter Fletcher.

De film opent met een shot van Elton (Taron Egerton) die een rehab binnenloopt, uitgedost in een extravagante oranje outfit begint hij zijn verhaal te vertellen. Hoe hij vroeger opgroeide in een gezin waar het vaak aan liefde ontbrak, zijn eerste stappen op weg naar het succes maar ook zeker de keerzijde als dit succes eenmaal begint te komen. Twee uur lang zat ik op het puntje van mijn stoel te kijken naar dit fascinerende musicalfilm. Ik had niet verwacht dat een muziekfilm mij nog heel erg kon verrassen na Bohemian Rhapsody maar jeetje wat was deze film goed! Niet alleen omdat mensen spontaan liedjes zingen als ze iets willen vertellen (vind ik altijd erg leuk), maar vooral de integriteit waarmee deze film is gemaakt. Het verhaal is kwetsbaar, rauw en weet je binnen een paar seconden helemaal mee te sleuren.

‘Een unieke film die een uniek verhaal vertelt waar alleen maar ademloos naar gekeken kan worden’

‘Als ik naar de film kijk dan kijk ik niet naar een acteur, maar heb ik het idee dat ik echt naar mijzelf zit te kijken’, een uitspraak van Elton John na het zien van de film, waar ik mij helemaal in kan vinden. Ik was al fan van Taron Egerton toen ik hem voor het eerst in Kingsman zag acteren en hij vervolgens de rol van Eddie the Eagle met verve neerzetten, maar ik denk dat Elton zijn meest memorabele rol gaat worden. Egerton (die ook nog eens een fenomenale zanger blijkt te zijn) zit er vanaf de eerste minuut in, heeft zich helemaal verdiept in de rol en weet zelf de kleinste trekjes van Elton John na te doen. Vooral in het laatste dialoog (ik zal niet teveel spoilen, maar dit is echt een tranentrekker) brengt hij voor mij alles samen: het laat een kwetsbare kant zien van Elton die we niet eerder zagen en weet daarmee snel te schakelen tussen verschillende emoties, weet met de juiste intonaties nog meer gevoel in het gesprek te brengen en overall te verrassen door zijn verfijnde manier van acteren in een film die verder schittert in het extravagante.

Regisseur Dexter Fletcher excelleert in dit extravagante en weet daar wel mee uit de voeten. De vele dansscènes wisselen elkaar in rap tempo af, de zangmomenten worden prachtig in beeld gebracht met een afwisseling van close up shots en totaals (dat je iemand ten voeten uit ziet). Vooral in een scène waarin zowel de jonge Elton, zijn vader, oma als zijn moeder samen zingen laat de regisseur een knap staaltje werk zien. Hij wisselt de shots van de personages af en weet daarmee de tegenstellingen goed in beeld te brengen. Hierdoor is ‘Rocketman’ niet alleen een prachtig verhaal om in beeld te brengen, maar ook echt een visueel spektakel geworden!

De film heeft tevens ook nog een Nederlands tintje, zo speelt Max Croes de rol van Venus Valentine, zien we Celinde Schoenmaker in de rol van Elton John’s vrouw Renate Blauel en speelt ook Maurits Duran een rol in de film.

‘Rocketman’ is een prachtige biopic die schittert door het regisseer werk en het acteertalent van Taron Egerton. Ook als je niet heel erg bekend bent met het werk van Elton John dan is dit echt een must om te zien. Een unieke film die een uniek verhaal vertelt waar alleen maar ademloos naar gekeken kan worden.