Filmrecensie: ‘Scooby!’

Het grappige hondje dat samen met zijn baasje ieder spook wist weg te drijven. Scooby-Doo zit al jaren in de harten van menig animatieliefhebber en dit najaar neemt Warner Bros*. ons mee terug in de tijd naar de eerste kennismaking tussen Scooby-Doo en zijn baasje Shaggy en uiteraard ook weer op een aantal knotsgekke avonturen! De filmmaatschappij brengt namelijk de DVD van de eerste volledige geanimeerde Scooby-Doo film uit ‘Scooby!’, die je zeker gezien wilt hebben!

Ik hou van animaties! Ze weten je altijd meteen te nemen naar een nieuwe magische wereld waarin alles mogelijk is en nieuwe avonturen aan de orde van de dag zijn. Scooby-Doo is zeker een van mijn favorieten en toen ik hoorde dat Warner Bros. een nieuwe DVD vol avonturen over dit grappige hondje zou uitbrengen was ik dan ook meteen enthousiast. Tijd om terug in de tijd te gaan met Scooby en zijn beste vriend Shaggy! Maak je maar klaar voor lachen, gieren, brullen, maar ook voor de nodige ontroering. Deze film brengt niet alleen een glimlach op je gezicht, maar ook tranen in je ogen van ontroering.

‘Scooby!’ opent met een hilarisch shot van de vrolijke viervoeter die besluit om een groot stuk vlees te stelen van de plaatselijke Griek. Terwijl hij denkt dat hij gemakkelijk dit stuk mee naar buiten kan nemen heeft een politieman hem al in het oog. Scooby zet als balancerend op het ronde stuk vlees een ontsnapping in met alle hilariteit van dien. Terwijl hij probeert uit de handen van de politie te blijven, zien we een eenzaam jongetje Shaggy proberen om vrienden te maken. Hij voelt zich alleen en zou graag een beste vriend hebben. Als Scooby zich verstopt in twee zandheuvels op het strand en Shaggy besluit om daar te gaan zitten vormt dat het begin van hun jarenlange vriendschap vol avonturen zoals spokenjagen. De makers van ‘Scooby!’ nemen ons mee terug naar het begin van de vriendschap tussen de twee en zetten daar niet alleen een grappig, pakkend beeld mee neer in de eerste vijf minuten van de film, maar laten ook belangrijke boodschappen vanaf het begin meespelen, zoals: ‘Voor iedereen is er een beste vriend’.

‘Een grappige film met mooie onderliggende boodschappen!’

Fast forward tien jaar later zijn Scooby en Shaggy nog steeds beste vrienden, het spoken jagen wat zij in hun jongere jaren samen deden, doen ze niet meer. Shaggy is volwassen en ook Scooby is inmiddels een grote hond. Maar de twee besluiten om nog één keer op een grote jacht te gaan als hun hulp wordt ingeroepen door spokenjagersclub Mystery Inc. bij het opsporen van een van de grootste monsters van de wereld. De makers van ‘Scooby!’ zetten een zeer vermakelijke film neer, waarbij het verhaal op geen één punt inzakt. Vanaf het begin tot het einde zat ik aan de buis gekluisterd! Met korte spanningsbogen tot de volgende aanwijzing om het monsters te bestrijden is dit een uitermate geschikte film voor kinderen. Maar het zijn vooral de mooi onderliggende, emotionele boodschappen die deze film pakkend maken. Zo laten de makers zien dat vriendschap een groot goed is, dat je elkaar altijd weer kunt vinden ook al heb je ruzie gemaakt. Belangrijke lessen die perfect aansluiten bij de leefwereld van kinderen (en het ook voor volwassenen een mooie film maken om naar te kijken).

‘Scooby!’ is dan ook een fijne animatiefilm te noemen. De mooie boodschappen, de prachtige verhaallijn en de schitterende vriendschap tussen Scooby en Shaggy maken dit een film om niet meer te vergeten! Ik ben zeker fan!

*Dank aan Warner Bros. voor het recensie-exemplaar.