Filmrecensie: Spider-Man Far From Home

Na de spannende ‘Avengers: Endgame’, waarin hij een kleine rol vertolkte is het weer tijd voor de jonge spinachtige superheld ‘Spider-Man’! Begin deze maand werd het vervolg op ‘Spider-Man Homecoming’ uitgebracht ‘Spider-Man Far From Home’. Maak je op voor humor, spanning en ja zeker, ook liefde! *Let op, deze recensie bevat spoilers.

Vriendelijke superheld Spider-man (Tom Holland) besluit om mee te gaan met Ned (Jacob Batalon), MJ (Zendaya) en de rest van zijn vrienden op een vakantie naar Europa. Peters plan om het superheldenbestaan een paar weken achter zich te laten valt al snel in het water: met tegenzin gaat hij ermee akkoord om Nick Fury (Samuel L. Jackson) te helpen het mysterie te ontrafelen achter een aantal onverklaarbare aanvallen, die in heel Europa voor grote chaos zorgen.’

Vanaf de aankondiging van de nieuwe Spider-Man film (lees: een verspreking van Tom Holland in een interview bij het verschijnen van de eerste film uit de reeks) was ik benieuwd hoe de verhaallijn zich zou gaan ontwikkelen. Zouden de scenario-schrijvers, de regisseur en de acteurs ons nog steeds op het puntje van onze stoel brengen van de spanning? Is Spider-Man nog steeds even grappig, hoteldebotel verliefd op MJ en hier en daar een beetje klungelig? Het antwoord op deze vragen is, ja! ‘Spider-Man Far From Home’ is wederom een op en top Marvelfilm.

De film opent met een terugblik op ‘Avengers: Endgame’, waarin een aantal superhelden helaas niet de eindstreep wisten te halen. Door de boxen van de bioscoop schalt ‘And I Will Always Love You’ van Whitney Houston, waarna een paar foto’s van overleden Avengers passeren. Fijn voor de kijkers die de laatste superhelden film niet hebben gezien en zo op de hoogte worden gebracht van een belangrijk onderdeel van het verhaal. In ‘Spider-Man Far From Home’ is er namelijk niet alleen plaats voor de bekende grappen, actie en liefde, maar ook voor verdriet. Waarmee een mooi eerbetoon wordt gebracht aan de laatst verschenen Avengersfilm.

‘Spider-Man Far From Home’ is wederom een op en top Marvelfilm!’

In tegenstelling tot de drukke verhaallijn in de afsluiter van de Avengersreeks is ‘Spider-Man Far From Home’ een oase aan rust. De film bouwt langzaam op, soms ietwat op het trage af. Peter is toe aan vakantie en wil zijn superhelden bestaan voor een paar weken helemaal vergeten en genieten met zijn vrienden in Europa. Helaas heeft Nick Fury daar hele andere ideeën over en zet hij de vriendelijke ‘buurtsuperheld’ in voor een klus in Europa. Tom Holland, die voor de tweede keer de rol van Spider-man in de reeks vervult zet zijn rol met zijn bekende acteerstijl neer. Hij maneuvreert met souplesse tussen de grote namen uit de filmwereld, vindt met gemak de balans tussen de verschillende emoties van zijn personage en weet zijn rol overtuigend neer te zetten. Holland heeft plezier in zijn werk en dat zie je terug in de film. In acteur Jake Gyllenhaal (Mysterio) vindt hij een waardige tegenspeler. De twee zijn op elkaar ingespeeld en weten vooral in hun samenspel de nodige grappige en spannende momenten te creëren.

In dit tweede deel is ook een grote rol weggelegd voor Zendaya die het personage MJ leven in blaast. Waar in de vorige film haar rol tot een minimum werd beperkt, krijgt de kijker nu meer tijd om haar echt te leren kennen. Leuk! Zendaya brengt met haar laid-back manier van acteren tevens een nieuwe jeugdige dynamiek naar het verhaal die goed uitwerkt. Ze sluit goed aan op de energieke acteerstijl van Holland en weet een interessant personage neer te zetten.

‘Spider-Man Far From Home’ valt in de categorie visueel spektakel. De vlugge shots, special effect vechtscènes en vernuftige hightech gadgets vliegen je om de oren. En dat is voor mij ook hoe een superhelden film moet zijn. Het maakt het spannend, interessant en fantastisch om twee uur lang naar te kijken. Ik kan dan ook niet anders zeggen dan dat ik aangenaam verrast ben door deze film en niet kan wachten totdat deel 3 in de bioscoop verschijnt!

Heb jij ‘Spider-Man Far From Home’ ook gezien? Laat weten bij de reacties wat jij van de film vindt!