Filmrecensie: ‘The Knight Before Christmas’

Een ridder die door middeleeuwse magie terecht komt in het Ohio van 2019. Het lijkt het begin van een fantasy boek, maar in werkelijkheid is het het begin van ‘The Knight Before Christmas’. Een van de vele kerstfilms die Netflix deze feestmaanden uitbrengt. Waar ik de vorige films ietwat vond tegenvallen, is Netflix met deze film helemaal terug!

Netflix

Een 14e-eeuwse ridder, Sir Cole (Josh Whitehouse), komt door middeleeuwse magie in hedendaags Ohio terecht, waar hij valt voor, lerares natuurwetenschappen Brooke (Vanessa Hudgens) die niet meer in de liefde gelooft. De twee komen voor een ware middeleeuwse uitdaging te staan als Cole zijn ridderschap wil behalen door een opdracht uit te voeren in het ‘heden’.’

Je houdt ervan of je kunt er niet hard genoeg van wegrennen, mierzoete feelgoodfilms waarbij het glazuur nog net niet van je beeldscherm afspat. Ik behoor tot de eerste categorie en kan goed een hele middag de ene naar de andere feelgoodfilm kijken, vooral als het kerstfilms zijn. Dat blijven toch geweldige films waar je ieder jaar weer gezellig voor de televisie voor kruipt om je alvast in het kerstsetting te brengen. Zoals ik al schreef vielen de eerste kerstfilms van Netflix mij een beetje tegen, hier en daar voelde ze wat gehaast, maar boy oh boy wat heeft de streamingsdienst een topfilm neergezet met ‘The Knight before Christmas’! Maak je maar op voor anderhalf uur zwijmelen, prachtige settings en fijn acteerwerk.

De film begint met een shot van een adembenemend landschap, met dennenbomen bedekt onder een laagje sneeuw. Je vliegt als het waren over dit bos heen naar het kasteel waar het verhaal van Sir Cole begint. De rol van de charmante ridder wordt gespeeld door Josh Whitehouse. Voor mij een vrijwel onbekende acteur, maar je kunt het onder andere kennen van van de BBC serie Poldark. Whitehouse zet zijn rol, hoewel je daar enige fantasie voor moet hebben, overtuigend neer. De jas van Prince Charming zit hem al gegoten en door zijn verfijnde manier van acteren heb je ook echt het gevoel dat je naar iemand zit te kijken die zo maar eens uit de 14de eeuw zou kunnen komen. Tegenspeelster Vanessa Hudgens is een fijne tegenspeler voor de Britse acteur. De chemie tussen de twee spat van het scherm. Het zal geen verrassing zijn dat Hudgens haar rol wederom met verve neerzet. Ze triomfeert in de rol van een sterke, feministische vrouw, die het geloof in de liefde weer moet vinden. Een rol waar we de Amerikaanse actrice vaker in hebben gezien, maar die ze iedere keer weer eigen weet te maken.

‘Een catchy, vlotte feelgoodfilm, perfect voor de kerst’

‘The Knight before Christmas’ beschikt over een catchy, vlotte verhaallijn. Hierdoor is het een film waar je snel inzit, maar waar het in het begin wel even zoeken is welke kant het precies opgaat. Hoewel Netflix duidelijk een mierzoete film heeft willen neerzetten, zitten er ook de nodige ‘diepte’ momenten in het verhaal. Zo vertellen beide hoofdpersonages over hun verleden en gaat het hierbij even niet over ‘en ze leefde nog lang en gelukkig’. Door deze nuances in de film aan te brengen heeft de streamingsdienst een verhaal neergezet dat in balans is en op geen รฉรฉn punt inzakt. Daarnaast is de combinatie tussen het veertiende eeuwse Engeland en Amerika uit 2019 een fijne, unieke afwisseling in het huidige kerstfilm aanbod.

Over de setting kan ik verder kort zijn, dit is kerst op en top. De personages spenderen een groot gedeelte van hun tijd in het kerstdorpje dat is ingericht in Ohio. Daarnaast zijn de andere decors compleet in kerstsfeer ingericht: denk grote kerstbomen met fonkelende lichtjes, kerstplantjes en uiteraard lichtgevende ornamenten in de tuin. Toch zijn het voor mij vooral de momenten dat er even wordt teruggeschakeld naar Engeland uit de veertiende eeuw waarbij het echte kerstgevoel naar voren komt. De sneeuwvlaktes, de eindeloze velden met dennenbomen. Een adembenemend landschap!

Ik ben onder de indruk van ‘The Knight before Christmas’. Als je op zoek bent naar een film met heel veel diepgang en doordachte dialogen, dan zul je er waarschijnlijk niets aan vinden. Maar ben je op zoek naar een fijne feelgoodfilm, die uiteraard voorspelbaar is, maar perfect is om in de kerststemming te komen. Dan is ‘The Knight before Christmas’ een must see.