Filmrecensie: The Lion King

Hakuna Matata! Eindelijk is het dan zover. Na Dumbo, Aladdin is de live-action film The Lion King vanaf 17 juli te bewonderen op het witte doek. Boekhopper mocht op uitnodiging van Disney de film vooruitkijken en wat een prachtige film is het geworden!

In de nieuwe Disney Live Action film van regisseur Jon Favreau, reist The Lion King naar de Afrikaanse savanne waar een toekomstige koning is geboren. Simba adoreert zijn vader, koning Mufasa, en neemt zijn eigen koninklijke bestemming ter harte. Maar niet iedereen in het koninkrijk viert de komst van de nieuwe welp. Scar, Mufasa’s broer – en voormalig erfgenaam van de troon – heeft zijn eigen plannen. De strijd om Pride Rock wordt geteisterd door verraad, tragedie en drama, wat uiteindelijk resulteert in Simba’s verbanning. Met de hulp van een paar nieuwsgierige nieuwe vrienden zal Simba moeten uitzoeken hoe hij kan opgroeien en terugnemen wat hem rechtmatig toekomt. De cast: Donald Glover als Simba, Beyoncé Knowles-Carter als Nala, Chiwetel Ejiofor als Scar, James Earl Jones als Mufasa, Billy Eichner als Timon en Seth Rogen als Pumbaa.

Het verhaal zullen we intussen allemaal wel kennen. Leeuwenwelpje Simba, de zoon van de koning van de Afrikaanse savanne Mufasa, komt flink in de problemen door zijn oom Scar, wordt door hem verbannen, groeit op met de twee helden Timon en Pumbaa om vervolgens terug te keren en de rol als koning op de eisen. Het verhaal dat ons vroeger aan de buis gekluisterd hield (waardoor we onder huisdieren hoog in de lucht hielden als eigen Simba’s en luidkeels ‘ahhhh sevenya’ meezongen), is terug van weggeweest. Toen ik hoorde dat Disney The Lion King opnieuw op het witte doek zou brengen, maar dit keer als live-action film was ik dan ook meteen enthousiast. Ik beeldde mij de schattige leeuwenwelpjes, prachtige Afrikaanse savanne en kippenvel-momenten van de ontroerende muziek al in. En ik kan je zeggen, deze verwachting is helemaal uitgekomen. Ik ben onder de indruk van The Lion King, een film geheel vertelt door dieren die mij twee uur lang op het puntje van mijn stoel hield.

A FUTURE KING IS BORN – In Disney’s all-new “The Lion King,” Simba idolizes his father, King Mufasa, and takes to heart his own royal destiny. Featuring JD McCrary and Donald Glover as young Simba and Simba, “The Lion King” roars into U.S. theaters on July 19, 2019. ©2019 Disney Enterprises, Inc. All Rights Reserved.

De film opent met het bekende ‘Circle of Live’ moment, waarbij alle dieren zich verzamelen onderaan de Pride Rock en Simba als troonopvolger aan hen wordt gepresenteerd. Hier zie je meteen hoe gedetailleerd Disney te werk is gegaan. De dieren lijken haast echt, hun haren wapperen mee in de wind, hun lichamen bewegen bij het ademhalen en in hun ogen is de weerspiegeling te zien van het dier dat tegenover hen staat. Alsof je door een verrekijker deelgenoot wordt gemaakt van een uniek dierenritueel. Een ritueel dat gepaard gaat met de prachtige vertolking van ‘The Circle of Live’ die door de boxen van de bioscoop schalt en het eerste kippenvel moment meteen teweeg brengt. Zodra Mufasa begint te praten, die wordt vertolkt door James Earl Jones met zijn warme, wijze stem kon het voor mij eigenlijk al niet meer stuk.

‘The Lion King’ is een geweldige film met adembenemend animatie-werk, prachtige muziek en een verhaallijn die na zoveel jaar nog steeds staat als een huis

The Lion King weet te ontroeren maar straalt vooral in de humoristische momenten. Seth Rogen die voor de film de rol van Pumbaa op zich neemt weet met zijn intonatie en timing de zaal meerdere keren aan het lachen te krijgen. Net zoals het personage Zazu, de vogel van de koning, die met pakkende one-liners al snel de lachers op de hand heeft. Beide brengen de nodige verlichting en echte feelgood Disney-momenten in de film waardoor het verhaal niet te zwaar wordt. In de tekenfilm komt de zwaarte van het verhaal niet echt naar voren, maar in de live-action des temeer omdat de personages zo realistisch mogelijk naar het witte doek zijn vertaald. De humorvolle momenten zijn dan ook broodnodig en goed verwerkt in het verhaal waardoor de juiste balans is gevonden.

THE LION KING – Featuring the voices of JD McCrary as Young Simba, Shahadi Wright Joseph as Young Nala, and John Oliver as Zazu, Disney’s “The Lion King” is directed by Jon Favreau. In theaters July 19, 2019. © 2019 Disney Enterprises, Inc. All Rights Reserved.

Bij een film als The Lion King waar de muziek een evengrote rol speelt als de personages zelf, kan ik alleen maar zeggen dat dit wat mij betreft de beste soundtrack van een Disneyfilm tot nu toe is. Beyonce die de rol van Nala op haar neemt zet een adembenemende versie van ‘Can you feel the love tonight’ neer waarin ze een andere kant van haarzelf laat zien. Het grote uitpakkende werk wordt weggelaten en de zangeres weet te ontroeren in het kleine verfijnde werk. Daarmee weet ze te overtuigen. De rest van de soundtrack is tevens ook echt prachtig, ik zou alleen daar al een hele recensie aan kunnen wijden. Muziek zoals in The Lion King heb ik nog nooit zo mooi gehoord in een film, een waar meesterwerk.

‘The Lion King’, het zal je vast niet verbazen, is een geweldige film met adembenemend animatie-werk, kippenvel muziek die van mij de hele dag gedraaid zou mogen worden en een verhaallijn die na zoveel jaar nog steeds staat als een huis, weet te motiveren en inspireren. Een must voor deze zomer!