Filmrecensie: To All the Boys I’ve Loved Before

Gisteren was het dan eindelijk zover, To All the Boys I’ve Loved Before ging in première op Netflix! Houd de popcorn maar in de aanslag want deze film wil je niet missen!

‘Het schoolleven van Lara Jean staat volledig op zijn kop als haar geheime liefdesbrieven op onverklaarbare wijze worden verstuurd naar vijf jongens op wie ze verliefd is. Met Lana Condor, Noah Centineo en Janel Parrish. Geregisseerd door Susan Johnson.’

De wereld van YA-liefhebbers stond dagen op zijn kop toen bekend werd dat het gelijknamige boek van Jenny Han verfilmd zou worden. Maandenlang kregen we kleine fragmenten te zien of hield Han ons op de hoogte van de film, maar gisteren was het dan eindelijk zover. Laat ik deze recensie maar meteen aftrappen door te zeggen dat ik echt genoten heb van deze film! Boekverfilmingen zijn toch altijd spannend om te kijken: heeft de regisseur niet teveel veranderingen gemaakt in de verhaallijn? Worden de personages gespeeld door acteurs die lijken op de personages in het boek? Ik kan je zeggen: alles klopt aan deze film, dit is een zeer geslaagde boekverfilming.

De film begint redelijk abrupt. We zien hoofdpersoon Lara Jean in een groot veld met wilde bloemen waar ze Josh ontmoet. Daar wordt meteen duidelijk wat haar gevoelens voor Josh zijn, gevoelens waar ze niets mee kan doen aangezien het de vriend van haar zus is. Het is een kleine, maar zeker slimme, introductie die je meteen de film in sleurt. Vanaf daar is het meer dan anderhalf uur genieten, lachen en zwijmelen.

Wat zo mooi is aan deze film is dat de cast perfect aansluit op het boek

Wat zo mooi is aan deze film is dat de cast perfect aansluit op het boek. Han heeft haarzelf hard gemaakt dat Lara Jean en haar zussen gespeeld worden door Aziatische actrices. Bewonderenswaardig en Han laat daarmee de boodschap van de film zien. Geloven in jezelf en jouw ideeën.

Lana Condor die de hoofdrol speelt draagt de film met verve. Ze bezit over de juiste emoties die horen bij de rol, weet hier en daar een gevoelige snaar te raken, maar heeft ook een goede humoristische kant waardoor ze een grap precies op het juiste moment weet te maken. Ook complimenten voor de jongste actrice in het gezelschap, Anna Cathcart die de rol van de jongere zus van Lara Jean, Kitty op haar neemt. Ze zorgt voor de nodige grappige momenten die alleen een kleine zus kan creëren.

Dit is een zeer geslaagde boekverfilming

Over de verhaallijn zelf kan ik kort zijn, net zoals in het boek is deze fantastisch. Het boek is eer aangedaan met deze film (al is het einde niet hetzelfde als in het boek) en zelfs al heb je het boek niet gelezen dan nog zul je anderhalf uur genieten van deze film. Dat het een aanrader is mag wel duidelijk zijn (en het boek ook)! Ik hoop op een vervolg!

Heb jij ‘To All the Boys I’ve Loved Before’ ook gezien? Laat weten bij de reacties wat jij van deze film vindt!