Filmrecensie: ‘Tolkien’

Bij de naam ‘Tolkien’ zullen de meeste mensen meteen daar achteraan ‘Lord of the Rings’ of ‘The Hobbit’ zeggen. Het interessante en inspirerende levensverhaal van J.R.R. Tolkien werd afgelopen jaar naar het witte doek gebracht, en nu naar je eigen huiskamer. 20th Century Fox bracht afgelopen maand de DVD ‘Tolkien’ uit en stuurde een exemplaar op naar Boekhopper. Maak je maar op voor bijna twee uur aan de buis gekluisterd zitten door deze fenomenale film!

‘Tolkien vertelt over de jeugdjaren van de visionaire schrijver J.R.R. Tolkien (Nicholas Hoult), waarin hij vriendschap, moed en inspiratie vindt bij een groep gelijkgestemden op zijn school. Hun band wordt in de loop der jaren alleen maar sterker, maar dreigt met het uitbreken van de Eerste Wereldoorlog te breken. Al deze ervaringen en de liefde voor zijn muze Edith Bratt (Lily Collins) inspireerde Tolkien tot het schrijven van zijn wereldberoemde ‘Midden Aarde’-romans.’

Tolkien, de vader van de moderne fantasyliteratuur, toch wel een van de meest bekende schrijvers van de vorige eeuw. De man die ons tot de dag van vandaag nog in de ban houdt van ‘de ring’. Met zijn prachtige schrijfstijl meerdere schrijver wist te inspireren om zelf ook te gaan schrijven en waarvan de boeken nog iedere dag worden gelezen door fans. Toen ik hoorde dat deze film uit zou komen was ik dan ook erg benieuwd naar de man achter de boeken. En wat hebben de makers van deze film een prachtig portret neergezet met ‘Tolkien’!

De film opent met een shot van John (Nicholas Hoult) in een loopgraaf tijdens de Eerste Wereldoorlog. De schrijver is uitgeput, zit er doorheen en weet niet of hij het gaat overleven. Als hij zijn ogen sluit krijgen we via flashbacks zijn leven te zien. Een leven met de nodige ups en down, in het decor van het adembenemende landschap van Engeland. Een verhaal dat helaas begint met het overlijden van zijn moeder waarna de jonge schrijver alles op alles moet zetten om op een goede school terecht te komen. In deze film maakte ik voor het eerst kennis met het acteertalent dat Nicholas Hoult heet. De acteur had ik eerder voorbij zien komen in de X-Men films, waar hij een ietwat kleinere rol in had. De rol van John Tolkien zit Hoult als gegoten. De Britse acteur bezit over een fijn soort rust waarmee hij het verhaal van Tolkien overtuigend neer zet. Vooral in de momenten dat de timide schrijver voor zijn eigen mening op moet komen. Hoult weet als geen ander te schakelen tussen de vele emoties die de schrijver doormaakt en zowel de rol in de jonge tienerjaren goed neer te zetten als in de wanneer zijn personage ouder wordt.

”Tolkien’ is een prachtig portret, een eerbetoon, aan een van de grootste schrijvers die deze wereld kent’

Het samenspel tussen Hoult en actrice Lily Collins knalt van het scherm. De twee zijn goed op elkaar ingespeeld en weten het liefdesverhaal tussen hun personages overtuigend over te brengen. Collins speelt een ietwat bescheiden rol in ‘Tolkien’, we zien haar een aantal keren kort verschijnen. Toch is haar aandeel in de film groot aangezien de schrijver alles doet vanuit zijn liefde voor haar. Met de film vooral rustend op de schouders van Hoult weten naast Collins een aantal andere acteurs ook zeker te laten zien wat zij in huis hebben. Anthony Boyle in de rol van Geoffrey Smith onder andere. De acteur die we vooral kennen uit de wat minder bekende films, weet de rol van de beste vriend van de schrijver met verve neer te zetten. Hij beschikt over een fijn soort acteren, waarmee hij met souplesse vooral de emotionele momenten van zijn personage zo overtuigend neer weet te zetten dat hij de kijker meerdere keren zal raken.

Het verhaal ansich is zoals de boeken van ‘Tolkien’: prachtig, met oog voor fantasie, maar vooral zo mooi dat het nog lang bij je blijft. Doordat er wordt gewerkt met flashbacks leer je de schrijver echt goed kennen. Je begrijpt zijn beweegredenen om te gaan schrijven, leert hoe ontzettend slim hij is en wat een mooie manier hij heeft om naar de wereld te kijken. Wat ik vooral mooi vond aan het verhaal is dat er geen consessies worden gedaan, het wordt weergegeven zoals het is. Zo zien we John dronken over de universiteit campus zwalken, zien we hoe hij verlegen hij is maar aan de andere kant ook heel krachtig. ‘Tolkien’ is dan ook niet anders te omschrijven als een prachtig portret, een eerbetoon, aan een van de grootste schrijvers die deze wereld kent.

‘Tolkien’ is een film die je niet snel zult vergeten. In het decor van de prachtige natuur die Engeland rijk is leer je een man kennen die later zal worden bekroond tot de vader van de moderne fantasyliteratuur, een visionair die boeken heeft geschreven die nog lang door velen zullen worden gelezen. Maar naast zijn schrijverschap misschien zelf nog wel het mooiste verhaal heeft dat naar het witte doek is vertaald.

Heb jij ‘Tolkien’ ook gezien? Laat weten bij de reacties wat jij van deze film vindt!