Filmrecensie: Toy Story 4

‘You got a friend in me!’ Negen jaar na de laatste Toy Story film (ja het is echt al zo lang geleden) kunnen we dit nummer weer uit volle borst meezingen. Toy Story 4 draait vanaf 26 juni eindelijk in de bioscopen, Boekhopper mocht de film zaterdag al bekijken op uitnodiging van Disney.

Woody heeft altijd vertrouwen gehad in zijn plek op deze wereld. Zijn grootste prioriteit is de zorg voor Andy en Bonnie. Wanneer Bonnie een nieuw stuk speelgoed, genaamd ‘Forky’, toevoegt aan haar kamer, ontdekt Woody tijdens een avontuurlijke rondreis met oude én nieuwe vrienden, hoe groot de wereld van speelgoed werkelijk kan zijn.

De film is geregisseerd door Josh Cooley en geproduceerd door Jonas Rivera en Mark Nielsen. Met onder andere Edwin Jonkers als Duke Caboom, Pip Pellens als Giechel Verkuiltjes en Monique van de Ven, net zoals in de drie voorgaande films, in haar vertrouwde rol als Bo Peep.

Als er één film is die bij veel mensen hoog in het rijtje van favoriete animatiefilms staat dan is het Toy Story 4 wel. De start van het maken van de eerste film was in 1991 en bijna dertig jaar later draait het vierde deel in de bioscoop (En als we Tom Hanks moeten geloven die al vier films de stem van Woody inspreekt, ook de allerlaatste film). Een deel dat gelukkig begint met een korte flashback naar negen jaar geleden. Hierdoor kom je meteen in de Toy Story vibe en zit je vanaf de eerste minuut in de film.

Woody vinden we in Toy Story 4 naar jaren van trouwe dienst aan Andy terug in de kamer van Bonnie. De vierjarige kleuter die helaas niet meer zo’n fan is van de sheriff . Al drie dagen ligt Woody te verstoffen in een kast. Maar dat weerhoudt hem er niet van om mee te gaan naar de kleuterschool als hij ziet dat Bonnie bang is voor haar eerste dag daar. Al snel maakt Bonnie een nieuwe vriend Forky die onder begeleiding van Woody wilde avonturen meemaakt en de perfecte nieuwe vriend wordt voor het kleine meisje.

‘Pakkende verhaallijn, prachtige animaties en de nodige humor om het verhaal vlot en spannend te houden’

Toy Story 4 zit vol met de bekende humor van het speelgoed. Zo blijkt Forky een echte liefde te hebben voor afval en roept hij in het begin alleen maar ‘afval, afval, afval’ om er vervolgens telkens in de te klauteren. Wordt Woody gevraagd door een pluche beer om zijn eerste ‘pluisje’ (de wattering die aan de binnenkant van speelgoed zit) maar eens een naam te gaan geven, omdat hij zo ligt te verstoffen. En probeert Buzz Lightyear zijn innerlijke stem te laten spreken (lees: de knoppen op zijn pak) om uit een moeilijke situatie te komen. Het zijn de kleine dingen in de film die het hem doen. Al was ik vooral onder de indruk van de verborgen boodschappen die in de film zaten en de verhaalontwikkeling. En misschien schuilt daar ook juist wel het succes in. Toy Story 4 beschikt over een ogenschijnlijke makkelijke verhaallijn, maar juist daarin triomfeert het. Doordat de verhaallijn niet teveel uitdagingen met zich meebrengt komen boodschappen als: ‘geloven in jezelf’, ‘samen kun je veel aan’ en ‘kiezen voor je eigen toekomst’ prachtig naar boven.

Ik kan niets anders zeggen dan dat ik onder de indruk ben van Toy Story 4. Pakkende verhaallijn, prachtige animaties (Disney laat hiermee echt een staaltje animatiewerk zien) en de nodige humor om het verhaal vlot en spannend te houden.

Heb jij ‘Toy Story 4’ ook gezien? Laat weten bij de reacties wat jij van deze film vindt!