Filmrecensie: ‘Wonder Woman 1984’

Na een geweldige eerste film met een cliffhanger die menig DC-fan nog dagenlang in de ban hield, is het tijd voor een deel twee! In ‘Wonder Woman 1984’ gaan we weer op pad met Diana terwijl ze probeert de wereld te redden. Maak je maar op voor een kick ass film die je op het puntje van je stoel houdt, want Warner Bros. brengt de film nu ook uit blu-ray!

‘Diana Prince leeft rustig tussen stervelingen in de levendige, strakke jaren tachtig – een tijdperk van overdaad dat wordt aangedreven door het streven om alles te hebben. Hoewel ze volledig tot haar recht is gekomen, blijft ze onopvallend door oude artefacten samen te stellen en alleen incognito heroïsche daden uit te voeren. Maar binnenkort zal Diana al haar kracht, wijsheid en moed moeten verzamelen als ze het opneemt tegen Maxwell Lord en de Cheetah, een schurk die bovenmenselijke kracht en behendigheid bezit.’

Actie, feminisme en geweldig acteerwerk, drie woorden om ‘Wonder Woman 1984’ te omschrijven, want jeetje wat is dit een geweldige film! Het heeft alles wat je ervan verwacht en meer, tijd om voor de tweede keer de wereld in te duiken van de vrouw die eigenhandig de wereld redt van het kwaad. (Deze recensie bevat spoilers over de eerste film!)

We maken in deze film kennis met Diana als ze haar leven net weer een beetje op de rit heeft. In de eerste film zien we hoe ze haar geliefde kwijtraakt tijdens een strijd. Beetje bij beetje probeert ze haar verdriet een plaats te geven, maar dat gaat niet zo gemakkelijk als de man waar ze alles voor zou laten gaan opeens weer voor haar neus staat, te midden van een spannende strijd tegen een zakenman die denkt dat hij alles naar zijn hand kan zetten. Gal Gadot kruipt voor de tweede keer in de huid van de bad ass Diana en zet de rol van Wonder Woman wederom met verve neer. Meer dan in de eerste film weet ze ons vanaf het eerste moment het verhaal in te trekken. Vooral in de meer emotionele scènes komt het talent van Gadot goed naar voren en zet ze zo’n overtuigend werk neer waarbij meermaals ontroert zult worden door haar personage. Tegenspeler Chris Pine blijkt de perfecte aanvulling op Gadot’s acteertalent. De chemie tussen de twee spat vanaf het eerste moment, dat ze elkaar zien, weer van het scherm. Dat Pine daarnaast over een goed gevoel voor timing bezit waarmee hij luchtigheid en humor in deze actiefilm brengt, maakt het een top duo om naar te kijken.

‘Spannend, geweldig geacteerd en een verhaallijn die maakt dat je niet kunt stoppen met kijken.’

Cabaretier Kristin Wiig kruipt voor deze film in de huid van slechterik ‘Cheetah’ en daarmee zet ze een overtuigende rol neer. Waar we haar vooral kennen door haar geweldige gevoel voor timing waarmee ze de ene naar de andere grap uit haar mouw schudt, zien we haar hier van een compleet andere kant. Wiig zet een vrouw neer die eindelijk heeft wat ze altijd al wilde hebben: kracht, status en populariteit. Drie dingen die ze niet zonder slag of stoot wil opofferen. Maar het zijn de onderliggende wensen van haar personage die Wiig met verve naar het scherm brengt, waardoor je als kijker ook met haar personage een band opbouwt. Wiig is dan ook de perfecte partner in de gevechten voor Gadot, de twee maken dit een female empowerment film die je op het puntje van je stoel houdt.

De verhaallijn is zoals we van DC mogen verwachten, uitermate spannend. Meer nog dan in de vorige film krijgen we plot twisten voorgeschoteld die je zeker niet altijd aan ziet komen. De makers weten precies welke informatie ze achter moeten houden om het verhaal spannend te maken en je op het puntje van je stoel te houden. Dit wordt versterkt door het geweldige team dat de special effects in deze film hebben verzorgd, want wow wat ziet dit er goed uit! Zo zit er een scene in de film waar de personages door vuurwerk heen vliegen, dit levert een visueel spektakel op zoals je het nog nooit eerder hebt gezien! Dit gecombineerd met de meerdere onderliggende lagen in deze film die het extra body geven, zoals bijvoorbeeld ‘kijk uit met waar je voor wenst’, maakt dit een film om tweeënhalf uur van te genieten, jezelf te laten verbazen en gebiologeerd naar het scherm te kijken.

Wat deze film daarnaast voor mij erg goed maakt, is het feit dat een vrouw de wereld redt. Diana is het evenbeeld van kracht, empathie en ultiem vertrouwen in haarzelf. Een fijne verandering in het actieheldengenre waarbij het toch vaak de mannen zijn die de wereld redden. ‘Wonder Woman 1984’ staat dan ook zeker hoog op mijn lijstje van favoriete actieheldenfilms. Het is uitermate spannend, zit vol geweldig acteerwerk en de verhaallijn is om door een ringetje te halen zo goed!

Wonder Woman extra’s

DC en Warner Bros zou geen DC en Warner Bros zijn zonder bij het uitbrengen van deze toffe film ook een aantal leuke goodies uit te brengen, zoals deze knuffels, funko poppen en zelfs hele dagboeken voor kinderen om hun eigen avonturen in op te schrijven! Maak de filmervaring compleet met deze mooie producten waardoor jij je helemaal onderdeel kunt voelen van het fandom en de film!