Poëzieweekgeschenk: ‘nu. 10 dichters’

‘Poëzie vindt me op de raarste momenten’, schreef Loesje ooit. Een quote waar ik mijzelf helemaal in kan vinden. Ik kom poëzie altijd op de meeste onverwachte momenten tegen. Zo leerde ik het prachtige werk van E.E. Cummings kennen door een film, liep ik laatst door de stad en zag ik een prachtige regel op de gevel van een huis staan en werd ik in de straten van New York verrast met het ene naar het andere prachtige gedicht. Poëzie weet vaak onder woorden te brengen waar wij zelf nog geen letter voor kunnen vinden. Om deze kunstvorm in het zonnetje te zetten organiseert stichting CPNB ieder jaar de ‘Poëzieweek’. En daar mag uiteraard een geweldig geschenk niet bij ontbreken!

‘Jonge dichters veroveren de wereld met hun woordkunst. In ‘nu. 10 dichters’ lees je het beste van tien talentvolle dichters uit Nederland en Vlaanderen: van stadsdichters tot slamkampioenen en van Instapoets tot prestigieuze prijswinnaars. De dichters in deze bloemlezing staan aan het begin van hun carrière maar hebben hun sporen al ruimschoots verdiend. Maak kennis met de poëzie van de toekomst. De werken van: Akwasi, Dean Bowen, Charlotte Van den Broek, Radna Fabias, Max Greyson, Carmie Michels, Roelof ten Napel, Marieke Lucas Rijneveld, Maud Vanhauwaert en Siel Verhanneman’

Een bundel met de beste werken van tien jonge dichters, toen ik dit hoorde begon mijn poëziehart meteen harder te kloppen. Ik hou ervan om een middag op de bank te kruipen met een aantal prachtige dichtbundels en dan het ene naar het andere werk te lezen. Van de romantische stijl van E.E. Cummings tot de losse en vlotte werken van Lars. In de dichtbundel ‘nu. 10 dichters’ maakte ik kennis met een aantal, voor mij nog onbekende, dichters. Dichters die één voor één laten zien hoe rijk de Nederlandse/Vlaamse letteren zijn aan dichtkunst. Waarbij er voor mij een aantal dichters met kop en schouders bovenuit steken.

Te beginnen met de man waar we de afgelopen jaren steeds vaker van horen, Akwasi. Ik maakte voor het eerst kennis met zijn schrijftalent in het boek ‘Niet te stoppen’ van Angie Thomas, waarin hij op fenomenale wijze de raps wist te vertalen. In ‘nu. 10 dichters’ brengt hij ons het gedicht ‘Citos(c)ores’, een toegankelijk werk dat op meerdere manieren geïnterpreteerd kan worden. De dichter speelt met de lengte van zijn zinnen, zijn woordkeuze maar weet vooral de kwetsbare toon goed te vangen. Zo begint hij: ‘Ik was kansloos, voor, ik kansrijk werd’. ‘Citos(c)ores’ straalt in het licht van de eenvoud, maar raakt in de onderliggende lagen.

‘De jonge dichters vullen elkaar aan, de werken complimenteren elkaar. ‘nu. 10 dichters’ laat zien hoe prachtig poëzie kan zijn’

Het tweede gedicht dat mij na het lezen nog een tijdje bijbleef was ‘Machine’ van Roelof ten Napel. De jonge dichter schreef het gedicht al een aantal jaren geleden maar de inhoud staat nog steeds als een huis. Hoewel het voor de minder ervaren poëzie-lezer even zoeken is wat het gedicht precies inhoud (wat trouwens ook heel goed is, een gedicht brengt iedereen iets anders. Dat maakt het alleen maar leuk!) weet Ten Napel een ogenschijnlijke eenvoudige situatie te verheven tot een waar meesterwerk. Ook deze dichter speelt met de lengte van de zinnen en laat zien dat woordkeuze een groot effect kan hebben op hoe een gedicht overkomt. Dit laat hij vooral in het laatste deel goed zien, zo schrijft hij: ‘Mijn handen vouwen zich, open, mijn armen ook, en ik noem je terwijl ik opga’.

‘nu. 10 dichters’ brengt een fijne mix aan gedichten, waarin iedere liefhebber er wel een aantal zal kunnen vinden die hem of haar aanspreken. Hoewel mijn aandacht werd getrokken door vooral de gedichten van Akwasi en Roelof ten Napel, heb ik ook zeker genoten van de andere werken. Wat in deze bundel zo mooi is, is dat de werken, hoewel ze erg verschillen, toch naadloos op elkaar aansluiten. Je zou het het beste kunnen vergelijken met in een café zitten met je beste vrienden en dat de ene naar de andere dan een gedicht voordraagt. De jonge dichters in ‘nu. 10 dichters’ vormen een mooie club die elkaar aanvullen, complimenteren en naar een hoger niveau weten te tillen.

‘nu. 10 dichters’ laat zien hoe prachtig poëzie kan zijn, hoe het emoties op een perfecte manier weet te vangen en woorden weet te geven aan de meest moeilijke, complexe situaties. Ik ben onder de indruk!

De dichtbundel ‘Nu. 10 dichters’ krijg je in de boekhandel cadeau bij aankoop van €12,50 aan Nederlandstalige poëzie. De Poëzieweek duurt tot 5 februari.