Recensie: ‘10 Blind Dates’, Ashley Elston

Een winterse setting, een verhaal vol liefde en grappige momenten met een hoofdpersonage waar je je perfect in kunt verplaatsen. Dan hebben we het uiteraard over ‘10 Blind Dates’ van Ashley Elston.

Sophie wil maar één kerstcadeau: een beetje vrijheid van haar overbeschermende ouders. Wanneer die besluiten de kerstdagen ergens anders te vieren, verheugt Sophie zich op wat privétijd met haar vriendje Griffin. Totdat ook Griffin behoefte aan vrijheid blijkt te hebben…
Met een gebroken hart vlucht Sophie naar het huis van haar grootouders, om samen met de rest van haar familie de feestdagen door te komen. Haar oma bedenkt een (niet zo) briljant plan om Griffin te vergeten: de komende tien dagen zal ieder familielid een blind date voor Sophie organiseren. Zo regelt haar nichtje Sara een superknappe jongen én kaarten voor een exclusief feest. En haar gekke tante Patrice bezorgt Sophie de hoofdrol in een levende kerststal – met een jongen die nauwelijks tot haar schouders komt én een krijsende baby. Wanneer Griffin haar toch smeekt om een tweede kans, is Sophie in de war. Zou het kunnen dat ze gevoelens heeft voor iemand anders?

Zweethandjes, je hart die in je keel klopt, iedereen die wel eens op een blind is geweest weet dat het gepaard gaat met een hoop zenuwen. Hoofdpersonage Sophie uit ‘10 blind dates’ ondergaat het niet één keer, maar zoals de titel al verraad: tien keer. Wanneer haar vriendje het uitmaakt besluit haar oma dat ze wel wat vrolijkheid kan gebruiken, door op een blind date te gaan. Bij één blind date blijft het echter niet als de rest van de familie ook nog wel iemand weet om mee te daten, met als gevolg tien grappige dates die de basis vormen voor deze fijne YA. Elston zet met ‘10 blind dates’ een vlot, grappig maar vooral liefdevol verhaal neer. Een perfecte aanvulling op het YA Genre. Want dat is dit boek zeker, alle ingrediënten voor een goede YA zitten erin: een sterk hoofdpersonage die de nodige ontwikkeling doormaakt, veel humor, gezellige vrienden en uiteraard een spannend liefdesverhaal.

‘Elston zet met ‘10 blind dates’ een vlot, grappig maar vooral liefdevol verhaal neer’

Al weet de schrijfster ook wat nieuwe aspecten naar het genre te brengen. Het idee van een blind date is al vaker voorbijgekomen. Maar nog niet in de vorm dat ieder familielid een date uitkiest. Dit maakt het persoonlijker, en zorgt dat je op een mooie manier kennismaakt met alle familieleden. Erg leuk en verfrissend! Daarnaast behoort dit boek voor mij zeker tot het rijtje ‘10 favoriete YA boeken’ door de band tussen Sophie en haar oma, die Elston op zo’n mooie manier naar voren brengt. Met zoveel humor en liefde. Hierdoor zorgt het voor zowel veel grappige momenten als een brok in je keel door de mooie dingen die Sophie’s oma voor haar doet.

Elston’s vlotte schrijfstijl sprankelt in ‘10 blind dates’. Ze weet een goede balans te vinden tussen informatie achterhouden en wat van haar plottwisten prijsgeven. Daarnaast was ik positief verrast over hoe ‘menselijk’ haar personages zijn. Elston zet personages neer die zo hun gebreken hebben, die niet altijd uit hun woorden komen en ook wel eens klunzig uit de hoek komen.

‘10 blind dates’ is een vlot geschreven YA verhaal, waar zowel oog is voor humor als liefdevolle momenten die iets meer de diepte ingaan. Het mag dan cliché klinken, maar het is een must voor iedere YA-liefhebber.

Heb jij ‘10 blind dates’ ook gelezen? Laat weten bij de reacties wat jij van dit verhaal vindt!