Recensie: 25 gram geluk, Massimo Vacchetta & Antonella Tomaselli

Het begon met één egel, het eindigen met een egelopvang. Massimo Vacchetta werkte ruim twintig jaar als dierenarts en opende twee jaar geleden egelopvang La Ninna. Dit jaar schreef hij er een boek over genaamd: ‘25 gram geluk‘.

‘Kun je er een paar dagen op passen?’ Met deze vraag begon de relatie tussen de Italiaanse dierenarts Massimo Vacchetta en een gevonden egel. Met de kracht van haar persoonlijkheid zet Ninna – het egeltje blijkt een vrouwtje – zijn leven binnen no time compleet op zijn kop. In 25 gram geluk vertelt Massimo over deze bijzondere vriendschap die hem onverwacht een nieuw doel in het leven gaf: het opzetten van een speciale egelopvang. Nu wijdt hij zich fulltime aan de zorg voor deze beestjes – gewond, uitgeput, weerloos, maar met een wil om te leven die even sterk als aanstekelijk is.

Vriendschap sluiten met een egel. Vele van ons zullen het niet snel doen, al is het alleen al omdat deze prikkelbare vriendjes zich niet gemakkelijk laten oppakken. Massimo Vacchetta sloot een vriendschap met Ninna, een egel die werd binnengebracht in een dierenopvang, wat het startpunt vormt van dit boek. En wat voor een boek! ’25 gram geluk’ is een rollercoaster aan emoties en geweldig geschreven. De band tussen Massimo en Ninna is alsof je een verhaal leest over een vader en zijn dochter. Het is ontroerend om te lezen wat hij allemaal over heeft voor het kleine beestje.

’25 gram geluk’ is een rollercoaster aan emoties en geweldig geschreven

’25 gram geluk’ is een roman met literatuuraspecten die tot in de puntjes zijn uitgewerkt. De karakters bezitten over een complexiteit die ze mateloos interessant maakt, daarnaast geeft mede-schrijfster Tomaselli Massimo lang de tijd om over zijn gedachtes te schrijven. Waar dit in andere boeken juist de vaart uit het verhaal haalt, is in ’25 gram geluk’ het juist verademend om te weten wat de beweegredenen van Massimo zijn om zich zo over egels te ontfermen. Dit, in combinatie met flashbacks naar zijn jeugd, zorgt ervoor dat het verhaal rond is en je niet met vragen achterblijft.

’25 gram geluk’ ontroert, is geweldig geschreven maar is vooral een verhaal dat je nog lang zal bijblijven. Zeker een must-read!

Heb jij ’25 gram geluk’ ook gelezen? Laat weten bij de reacties wat jij van dit boek vindt!