Recensie: ‘3PAK’

De Boekenweek van Jongeren, toch wel één van de leukste boekenweken van het jaar! Een week die compleet in het teken staat van boeken voor jongeren, een genre waarin het afgelopen jaar weer veel mooie pareltjes zijn verschenen. Traditiegetrouw gaat de week gepaard met een leuk geschenk voor jongeren ‘3PAK‘. Dit jaar bundelen Chinouk Thijssen, Daan Heerma van Voss en Gershwin Bonevacia hun talenten om ons een bruisende verhalenbundel te brengen! Stichting CPNB organiseert voor het verschijnen van ‘3PAK’ weer een blogtour vol recensies, tijd voor Boekhopper om er ook een te schrijven.

You’re Next, Chinouk Thijssen

Chinouk Thijssen, door de jaren heen een gerenommeerde naam geworden in het YA genre. Al jaren houdt ze ons aan de pagina’s gekluisterd van haar spannende verhalen zoals ‘Truth or Dance’ en ‘Break a Leg’. Dat ze dit jaar een verhaal in ‘3PAK’ schrijft, zal bij menig YA-fan het hart harder doen kloppen. En niet alleen het nieuws krijgt dat voor elkaar, want Thijssen brengt ons met ‘You’re Next’ een uitermate spannend verhaal dat je naar het puntje van je stoel brengt. In het verhaal volgen we Farah die samen met haar vrienden geniet van een strandvakantie. Dat genieten is snel voorbij als er een meisje wordt neergestoken in het hotel waar ze verblijven, en al helemaal als er een briefje onder de hotelkamerdeur wordt geschoven met ‘you’re next’. Thijssen brengt ons een ijzingwekkend spannend verhaal waarin ze sterke personage combineert met een sterk plot. Want hoewel deze schrijfster bekend staat om de langere verhalen, blijkt ze in korte verhalen ook zeker uit te blinken. De opbouw naar de spanning is met verve naar papier verwerkt, hoewel het een kort verhaal is leren we de personages goed kennen en het is van begin tot eind een ware rollercoaster aan emoties die perfect naar voren worden gebracht. En dan het einde, ik ga je daar niets over verklappen maar jeetje wat weet Thijssen dit pakkend te brengen. De schrijfster heeft wat mij betreft dan ook het perfecte verhaal neergezet om ‘3PAK’ sterk mee te openen: spannend, pakkend en prikkelend!

Ook als je ze wist, Gershwin Bonevacia

Voor het eerst in ‘3PAK’ geschiedenis worden we dit jaar getrakteerd op gedichten, en zeker van niet van de minste in het genre. Gershwin Bonevacia, was tot begin dit jaar stadsdichter van Amsterdam en schreef maandelijks een gedicht voor het Parool. Voor de verhalenbundel duikt hij in de vraag ‘Wat als ik opnieuw in de brugklas zat?’. In zeven gedichten vraagt hij zich af wie zijn identiteit bepaalt: hijzelf of de samenleving? Bonevacia brengt ons zeven literaire gedichten die aanzetten tot denken. Ze prikkelen door het gebruik van woorden, onderwerpen en denkwijzen. Hoewel dit perfect is voor ‘3PAK’ dat vaak door docenten besproken wordt met leerlingen in de les Nederlands, zoeken sommige gedichten wel de grens op. Waarbij een triggerwarning voor jongeren zeker een mooie toevoeging was geweest. Desalniettemin complimenten voor de dichter voor het tot leven brengen van de leefwereld van jongeren, met alle facetten van het tienerleven die voorbijkomen. Zo schijnt Bonevacia een prachtig licht op seksualiteit, kwetsbaarheid en dat een eigenschap niet toebedeeld is aan een man of vrouw. ‘Ook als je ze wist’ is voer voor discussie, prikkelende debatten en urenlange gesprekken in de klas, precies zoals we van ‘3PAK’ mogen verwachten!

‘Prikkelend, spannend en pakkend’

Solaro, Daan Heerma van Voss

Schrijver Daan Heerma van Voss, bekend van onder andere ‘Een zondagsman’ en ‘Coronakronieken’, brengt ons het traditiegetrouwe literaire verhaal in ‘3PAK’. Een verhaal dat aanzet tot denken, meermaals moet worden gelezen om alle onderliggende gedachten en boodschappen tot ontrafelen en jongeren echt kennis laat maken met de literaire wereld. In ‘Solaro’ volgen we een journalist die een toevallige vriendschap heeft gesloten met een bankier die op zoek is naar het perfecte maatpak. Waarbij Heerma van Voss de vraag stelt: ‘Wat is belangrijker: vriendschap of schoonheid?’ Een vraag die als een rode draad door het verhaal loopt, de schrijver laat hem tussen de regels terugkomen en zet de lezer zo echt aan het denken. Heerma van Voss brengt ons een waar literair verhaal, waarin dagelijkse futiliteiten worden omgezet tot mateloos interessante handelingen en mijmeringen je aan de pagina’s gekluisterd houden. De ervaren literaire lezer kan zijn hart ophalen bij ‘Solaro’, beginners kunnen mogelijk verstrikt raken in het begin doordat het lastig is uit te pluizen waar het verhaal heengaat. Een verhaal voor de lange adem, maar wel eentje waar je na het lezen wordt aangezet tot denken, dat pakkend naar papier is vertaald en waarbij de schoonheid van literatuur schijnt als nooit te voren!

De Boekenweek van Jongeren vindt dit jaar plaats van 16 tot en met 25 september. Door middel van de gratis bundel ‘3PAK’, scholentournee Literatour, een online campagne en de prijs Beste Boek voor Jongeren worden jongeren van 15 tot en met 18 jaar geïnspireerd om hun favoriete boek te vinden. ‘3PAK’ is door jongeren gratis op te halen in de boekhandel, bibliotheek of op school.