Recensie: ‘A Disaster in Three Acts’, Kelsey Rodkey

Kelsey Rodkey, ze veroverde vorig jaar onze boekenliefhebbende harten met haar cosy boek ‘Last Chance Books’. Dit jaar brengt ze ons wederom een heerlijk boek om mee op de bank te duiken met ‘A Disaster in Three Acts‘.

Your childhood best friend refuses to kiss you during a pre-adolescent game of spin the bottle? Terrible, zero stars, would not replay that scene again. The same ex-friend becomes your new best friend’s ex? Strangely compelling, unexpected twist, worth a hate-watch. That same guy—why is he always around?—turns out to be your last shot at getting into the documentary filmmaking program of your dreams? Saine hates to admit it, but she’d watch that movie. There’s something about Holden that makes her feel like she’s the one in front of the camera—like he can see every uncomfortable truth she’s buried below the surface. Saine knows how her story’s supposed to go. So why does every moment with Holden seem intent on changing the ending?‘ (Uitgegeven door HarperCollins USA).

Na het lezen van ‘Last Chance Books’ vorig jaar ben ik instant fan geworden van de schrijfstijl van Kelsey Rodkey, zo catchy en vol met humor. Een perfecte combinatie die, wanneer hij goed is uitgevoerd, echt goud is. Rodkey liet het in haar eerste boek goed naar voren komen en ook in ‘A Disaster in Three Acts’ zien we deze catchy schrijfstijl weer mooi doorschijnen.

In ‘A Disaster in Three Acts’ maken we kennis met Saine, een tiener die al haar hele leven beste vrienden is met Holden, totdat er een ander meisje in zijn leven komt en Saine meer naar de achtergrond gaat door haar jaloezie. Iets waar ze moeite mee heeft en al snel veranderd Holden voor haar van een goede vriend in de vijand. Als ze gezamenlijk aan een project moeten werken komt de vriendschap weer terug, en misschien wel wat meer dan dat… Rodkey brengt ons een personage zoals we van haar gewend zijn, menselijk, met zo haar gebreken maar daardoor ook mateloos interessant. Waar ik Saine in het begin ietwat lastig te doorgronden vond door de vele leugens die ze vertelde, maak je gaandeweg het verhaal steeds meer kennis met haar. Je leert haar geschiedenis kennen, voelt de vele emoties die ze met zich meedraagt en dat ze moeite heeft om deze onder woorden te brengen. Iets dat Rodkey prachtig voor haar doet, waardoor je Saine echt goed leert kennen, alsof ze een goede vriendin van je is. Bijpersonage Holden speelt een belangrijke rol in het verhaal en wordt ook zo mooi uitgelicht. De ietwat stille, goofy jongen heeft het hart op de juiste plek zitten en is een stabiele kracht in Saine’s leven. Een vriend zoals we hem allemaal wel zouden willen hebben.

‘Een verhaal waarin alle emoties onder woorden worden gebracht!’

In ‘A Disaster in Three Acts’ zien we Rodkey’s mooie schrijfstijl weer goed naar voren komen. Ze brengt ons een verhaal dat straalt door haar vlotte manier van schrijven, waarmee ze haar doelgroep goed aanvoelt. De schrijfster laat dit boek namelijk mooi aansluiten op de wereld van tieners, waardoor ze een YA neer heeft gezet die naast fijn om te lezen, ook aan het denken zet. Dit doet ze ook zeker met de onderwerp-behandeling in het verhaal. Zo komen onder andere, vriendschap, eerste liefde, een gevoel van buitengesloten worden en jezelf leren kennen aan bod. Daarnaast complimenten voor de schrijfster voor de mooie inclusiviteit in dit boek, die van de cover afspat (sowieso zijn de covers van de boeken van Rodkey een waar feestje voor het oog, maar met dit boek neemt ze het nog net een stapje verder).

‘A Disaster in Three Acts’ is een mooie, prikkelende YA die aanzet tot denken. Waarin moeilijke emoties onder woorden worden gebracht en het hoofdpersonage schittert in al haar facetten. Een verhaal om zeker nog eens te herlezen!