Recensie: ‘Aan alle jongens van wie ik hield’, Jenny Han

Brieven die je hebt geschreven aan je jeugdliefdes, in de veronderstellingen dat ze nooit worden verstuurd, die toch verstuurd worden. Jenny Han brengt met ‘Aan alle jongens van wie ik hield‘ een boek vol spanning, liefdevolle momenten en humor.

9200000053205670Elke keer dat Lara Jean verliefd is en het draait weer op niks uit, schrijft ze een brief aan de desbetreffende jongen om de periode af te sluiten. Ze stort haar hart uit, adresseert de envelop, doet hem dicht… en stopt de brief in een doos die ze bewaart onder haar bed. Totdat op een dag de doos weg is, en alle brieven ook. Ze blijken te zijn gepost, inclusief de laatste, die gericht was aan Josh, het vriendje van haar oudere zus.

Het zal je maar gebeuren dat de liefdesbrieven waarin je je hele hart lucht opeens worden verstuurd! Hoofdpersoon Lara Jean overkomt het en laten we zeggen dat dat veel humoristische maar vooral spannende momenten oplevert. Wat vinden de jongens ervan dat ze opeens een brief krijgen? Om nog maar niet te spreken over de brief aan het vriendje van haar zus. Han hanteert een simpele, vlotte schrijfstijl waardoor je al snel in het boek zit. Han’s schrijfstijl en feilloos gevoel voor het beschrijven van omgevingen maakt dat het verhaal visueel wordt.

Het boek had mij werkelijk in zijn greep en ik moest het uitlezen!

Ik had dit boek binnen twee dagen uit en dat zegt toch wel veel. Het boek had mij werkelijk in zijn greep en ik moest het uitlezen! Omdat Han zo’n simpele, vlotte schrijfstijl heeft is het heel verleidelijk om nog een hoofdstuk te lezen (en nog één, of twee…). De dialogen in het verhaal zijn soms wel een beetje kortaf, maar tegelijkertijd zorgt dit er ook voor dat er genoeg snelheid in het verhaal komt om er zo doorheen te vliegen.

Eén aspect wil ik er graag uitlichten en dat is de band die Lara Jean met haar zus en zusje heeft en door Han ontzettend mooi wordt beschreven. Het is ontroerend om te lezen hoe drie meisjes na het overlijden van hun moeder op zo’n manier doorgaan met hun eigen leven. Han beschrijft deze band zonder sentimenteel te worden en zorgt dat haar karakters sterk zijn waar je je als lezer mee kunt vergelijken. Deze mooie beschrijving geeft nog een extra lading aan het boek.

‘Aan alle jongens van wie ik hield’ is zeker een aanrader voor YA-liefhebbers die opzoek zijn naar een boek over een eerste echte liefde, de zoektocht naar jezelf in een veranderende gezinssituatie en een verhaal met humor.

Heb jij ‘Aan alle jongens van wie ik hield’ ook gelezen? Laat weten bij het commentaar wat jij ervan vindt!