Recensie: All The Bright Places, Jennifer Niven

Nog nooit een YA boek hebben geschreven en meteen worden omarmd door YA fans over de hele wereld. Jennifer Niven schreef het emotionele verhaal All The Bright Places. Een verhaal met diepgang, moeilijke onderwerpen en een opbloeiende liefde.

Theodore Finch wil een einde aan zijn leven maken. Violet Markey weet geen raad meer met haarzelf na het overlijden van haar zus. Twee totaal verschillende personen die elkaar ontmoeten op de rand van een toren. Een liefde ontstaat, waarin ze alleen bij elkaar zichzelf kunnen zijn. Maar terwijl Violet’s wereld groeit, begint die van Theodore te krimpen, met alle gevolgen van dien.

Het boek geeft je genoeg stof om nog maanden over na te denken

Een adempauze, dat heb je nodig na het lezen van de laatste bladzijde van dit boek. Jennifer Niven laat je kennis maken met moeilijke onderwerpen zonder dat het echt te zwaar wordt. Violet en Theodore’s liefde wordt in 376 bladzijde gevangen. Een liefde die traag op gang komt maar als hij er eenmaal is niet meer te stoppen is. Niven weet haar karakters zo te omschrijven en in beeld te brengen dat je helemaal in het verhaal wordt opgenomen. Doordat ze vanuit twee perspectieven schrijft (van zowel Violet als Theodore) krijg je een goed beeld van beide verhalen. Beide karakters leer je kennen alsof het je beste vrienden zijn.

Niven snijdt met dit boek een zeer beladen onderwerp aan. Theodore kampt met een bipolaire stoornis en heeft daardoor last van wisselende stemming. Het ene moment is hij blij en het andere moment is hij ontzettend depressief. Niven brengt dit verhaal met zoveel zorgvuldigheid naar voren dat het totaal niet voelt als een zwaar onderwerp. Vooral de momenten dat hij en Violet samen zijn brengen een goede balans in het verhaal. Situaties worden omschreven met veel precisie en ook de bijpersonen worden genoeg uitgelicht om ze ook een eigen leven te geven. Het boek geeft je genoeg stof om nog maanden over na te denken.

Het is echt een verhaal dat je voor een lange tijd achtervolgt en zich voorgoed in je hart heeft genesteld

All The Bright Places bevat alles van een YA boek: een eerste liefde, loskomen uit je vertrouwde omgeving en één gebeurtenis die je nog lang bij blijft. Maar Niven tilt dit plan naar een hoger niveau. Het is een echte page-turner en kan door zowel jong als oud worden gelezen. Het is echt een verhaal dat je voor een lange tijd achtervolgt en zich voorgoed in je hart heeft genesteld.

Heb jij All The Bright Places ook gelezen? Laat weten bij het commentaar wat jij ervan vond!