Recensie: ‘And Just Like That… Sex and the City’

‘Sex and the city’, toen het in 1998 uitkwam zat menig kijker aan de buis gekluisterd door de pakkende verhaallijnen, de iconische modemomenten en uiteraard de hotte crushes van de hoofdrolspeelsters. Max Originals Series bracht de hoofdrolspelers weer bij elkaar voor een nieuw seizoen van de serie met de rebooth ‘And Just Like That’, waarin we de bekende vrouwen volgen in een heel nieuw hoofdstuk van hun leven. Het eerste seizoen is nu op DVD verschenen!

‘De Max Original Series And Just Like That… is het langverwachte nieuwe hoofdstuk van de spraakmakende HBO-serie Sex and the City waarin het draaide om het turbulente leven in New York van vriendinnen Carrie (Sarah Jessica Parker), Miranda (Cynthia Nixon) en Charlotte (Kirstin Davis). De dertigers zijn inmiddels ‘fifty and fabulous’ en zij ervaren dat de realiteit van het leven en vriendschap alleen nog maar gecompliceerder is geworden.’

‘Sex and the City’, je kon vroeger geen televisie aanzetten of het was net zoals ‘Friends’ wel op een zender te zien. Tijd voor Max Originals om de serie opnieuw leven in de blazen met een rebooth. Oudgediende Parker, Nixon en Davis stonden te trappelen om weer in de huid van de alom geliefde personages te kruipen. Helaas ontbreekt het vaak besproken personage Samantha, maar dat mag de pret zeker niet drukken. Welkom terug in New York en het leven van de drie vriendinnen die we vanaf 2000 allemaal in ons hart hebben gesloten.

We beginnen de serie met een korte inleiding over waar de drie vrouwen zich momenteel bevinden in hun leven. Ze zijn geen dertigers meer en manouvreren zich allemaal op hun eigen manier door het leven. Carrie is een ware instagramhit geworden die wordt gevraagd om deel te nemen aan een podcast, Miranda heeft besloten om weer terug de schoolbanken in te gaan en haar carrière nieuw leven in te blazen en Charlotte heeft het nog steeds lastig met ouder worden. Alledrie de actrice zitten vanaf het eerste moment weer helemaal in hun rol. De iconische Sarah Jessica Parker zet met Carrie haar meest bekende personage neer en deze rol past haar als een figure hugging jurk. Ze weet de gebruiken van het personage, de handgebaren als ze praat en de blikken weer helemaal te vangen. Dit voert je meteen terug naar de jaren waarin de serie nog op televisie verscheen. In de scenes die ze samen met Nixon en Davis speelt zien we weer de magie ontstaan waar we zo van zijn gaan houden. De dames hebben een prachtige chemie die mooi naar het scherm wordt vertaald. De vriendschap weten ze overtuigend naar voren te brengen en je daar als kijker helemaal in mee te nemen.

‘Nostalgie alom met ‘And Just Like That’

De verhaallijn van ‘And Just Like That’ zal voor veel kijkers even wennen zijn. Vooral in de eerste aflevering is het even in het verhaal komen. Waar ‘Sex and the City’ vooral bekend stond om de bruisende verhaallijnen, vol prikkelende gebeurtenissen, is ‘And just like that’ iets rustiger van aard. Passend bij de levensfase waar de personages inzitten en waar ook veel kijkers naartoe gegroeid zijn. Deze rust werkt goed voor de serie, je wordt rustig aan weer geïntroduceerd in het leven van de vrouwen, krijgt een kijkje in hoe het nu met ze gaat en gaat weer met ze op pad. Alsof je na tien jaar je beste vriendin weer tegenkomt, samen om de tafel gaat zitten en elkaar bijpraat over het leven. Het tempo waarop dat wordt gedaan is daarvoor compleet passend en maakt dat dit een heerlijke serie is om een middag lang naar te blijven kijken.

Hoewel het tempo dus wat rustiger is, zijn er zeker ook veel herkenbare punten in de serie die je gelijk doen denken aan het origineel. Iedere modeliefhebber kan namelijk zijn hart ophalen bij de prachtige modemomenten die in de serie zitten. (Hallo kledingkast van Carrie!). Daarnaast schromen de schrijvers ook niet om bepaalde taboedoorbrekende onderwerpen uit te lichten, zoals onder andere seks op latere leeftijd. Het open en herkenbare karakter dat in de eerste zes seizoenen van de serie iedereen wist te overtuigen, zit dan ook zeker in ‘And Just Like That’.

Ik kan niet anders zeggen dan dat ik positief verrast ben door deze rebooth! Het brengt je weer helemaal terug naar de jaren 2000 waarin deze serie helemaal hot en happening was. Het nostalgische gevoel zit door deze serie verweven als een rode draad. Daarnaast is het acteerwerk weer geweldig, is de verhaallijn pakkend en zijn de dialogen zoals altijd prikkelend. Enige minpuntje, de humor van het personages Samantha wordt wel echt gemist in deze serie. Hopelijk zien we haar terugkomen in een volgend seizoen!