Recensie: ‘Anna and the French Kiss’, Stephanie Perkins

Duizenden kilometers van je familie verwijderd zijn, omdat ze je naar een middelbare school in een ander land sturen. Op het eerste oog lijkt het een ware nachtmerrie voor hoofdpersoon Anna uit ‘Anna and the French Kiss‘ van Stephanie Perkins, maar al snel ontvouwt het zich als een droom. Dit leuke zwijmelboek is alweer een aantal jaren uit, maar dit najaar door uitgeverij Penguin Random House opnieuw uitgegeven in een wel hele mooie editie om direct verliefd op te worden!

‘Anna can’t wait for her senior year in Atlanta, where she has a great job, a loyal best friend, and a crush on the verge of becoming more. So she’s less than thrilled when her father unexpectedly ships her off to boarding school in Paris—until she meets Étienne St. Clair, the perfect boy. The only problem? He’s taken, and Anna might be, too, if anything comes of her crush back home. Will a year of romantic near-misses end in the French kiss Anna awaits?’

Parijs, de stad der liefde! Niet bepaalt het eerste waar hoofdpersoon Anna aan denkt als ze door haar ouders naar de stad wordt gestuurd om daar te gaan studeren aan een internationale school. Perkins zet het verhaal vanaf de eerste pagina meteen vlot neer, Anna staat namelijk op het punt om te vertrekken en is compleet in paniek. Haar gedachtes ventileert ze niet met de mensen om haar heen maar alleen met de lezer, waardoor je meteen een band hebt met Anna.

Perkins zet met Anna een fijn hoofdpersonage neer, waar je niet alleen vanaf de eerste pagina mee meeleeft, maar ook een personage dat echt een vriendin van de lezer wordt. Anna is namelijk een echte flapuit, vooral in de situaties waarin ze haarzelf ongemakkelijk voelt. Wat de meest grappige momenten oplevert. Maar ze is daarnaast ook een hoofdpersonages met een fijne diepgang en gelaagdheid. Anna is bang om ver van huis te zijn, de nieuwe stad te ontdekken en haarzelf bloot te geven aan de mensen om haar heen. Beetje bij beetje ga je met haar op avontuur en leer je zo niet alleen het hoofdpersonage goed kennen, maar ook het mooie Parijs.

‘Perkins zet een verhaal neer dat sprankelt door de leuke personages, het geweldige Parijs als decor en de verslavende schrijfstijl!’

Want jeetje wat heeft Perkins een geweldig decor gevonden voor dit verhaal wat overloopt van de liefde. Met haar vlotte, doch beeldende, pen neemt de schrijfster je mee door de straten van Parijs, naar de toeristische punten maar ook naar mooie art-house theaters. Door de beeldende schrijfstijl van Perkins loop je met de personages van het ene naar het andere mooie punt van Parijs en word je beetje bij beetje meer verliefd op de stad. Dit in combinatie met de fijne verhaallijn, die is doorspekt met liefde, maar ook mooi vriendschappelijke momenten, zorgt voor een heerlijk feelgood boek. De schrijfster zet een verhaal neer dat sprankelt door de leuke personages, het geweldige decor en de verslavende schrijfstijl!

Deze Collector’s Edition heeft daarnaast ook een aantal extra’s waardoor het echt een heel leuke cadeau is om te geven in deze tijd, zo zit er een leeslintje in, hebben de pagina’s een mooie patroon aan de zijkant en heeft de auteur speciaal een kaart toegevoegd van de plekken die Anna en Étienne bezoeken!