Recensie: ‘Audrey Hepburn’, Megan Hess

Modeliefhebber en top-illustrator Megan Hess heeft ons de afgelopen jaren al negen boeken gebracht waar je alleen maar ademloos doorheen kunt bladeren door de prachtige vormgegeven illustraties. Dit najaar voegt de creatieveling daar een nieuw boek aan toe: ‘Audrey Hepburn: De wereld van een stijlicoon‘.

Dit is het schitterend geïllustreerde levensverhaal van actrice en fashion icon Audrey Hepburn gemaakt door de internationaal bekende mode-illustrator Megan Hess. Audrey Hepburn werd in België geboren en had een Nederlandse moeder van adellijke komaf en een Britse vader. Ze werd niet alleen een van de beroemdste en meest geliefde actrices van de 20ste eeuw, maar groeide ook uit tot een waar stijlicoon. Audrey verkoos liefde en geluk boven succes en roem, en zelfs op het hoogtepunt van haar carrière slaagde ze erin trouw te blij ven aan de waarden die haar uniek maakten.’ (Uitgegeven door Kosmos uitgevers, vertaald door Marjan Doets).

Audrey Hepburn, het stijlicoon van de vorige eeuw dat nog steeds een grote invloed heeft op de modewereld van nu. Iedere modeliefhebber weet zich nog goed het moment voor de geest te halen dat we Audrey voor de raam van Tiffany’s in ‘Breakfast in Tiffany’s’ zagen. De prachtige zwarte jurk van Givenchy, haar haren in de iconische hoge knot en de sieraden die in de weerspiegeling van het raam je tegemoet straalde. Het is een van de meest iconische scenes uit het werk van Audrey. En een scene die bij illustrator Megan Hess ook goed in het geheugen zit. Hess kijkt de film meerdere keren per jaar in haar atelier, een boek over het stijlicoon kon dan ook zeker niet ontbreken in haar mooie cv aan boeken.

Door de ogen van Hess maken we kennis met het verhaal van Audrey Hepburn. Als dochter van een Engelse vader en Nederlandse moeder spendeerde ze haar tijd vooral in Nederland, België en Engeland. Als jong meisje heeft Audrey één grote liefde: ballet. Waar ze alles voor opzij zet. Het is echter een onvoorziene ramp die ervoor zorgt dat haar droom in duigen valt. De tweede wereldoorlog breekt uit en door gebrek aan eten vermagerd en verzwakt de jonge danseres erg. Wanneer ze na de oorlog de draad van het dansen weer wil oppakken lukt dat helaas niet meer, ze heeft niet meer de kracht om de dansen vol te houden. Om wat geld bij te verdienen voor haar familie pakt Audrey hier en daar een acteerklus op. Wat ontstaat is het begin van een carrière die bij veel filmliefhebbers inmiddels in het geheugen gegrift staat. Hess presenteert ons een pittige dame die weet wat ze wil en gaat voor haar dromen. Maar ook een vrouw die omkijkt naar de mensen om haar heen, die jarenlang vrijwilligerswerk deed in Nederlandse ziekenhuizen na de tweede wereldoorlog. Die een hart van goud had. En daarnaast ook iemand die een grote stempel heeft gedrukt op de modewereld, van toen en nu. Audrey had een grote voorliefde voor Givenchy en liet de tijdloze klassieke looks van het modehuis stralen als nooit te voren. Nog steeds worden ontwerpen gebaseerd op de looks die Audrey in de vorige eeuw tot modemomenten wist te maken.

‘Iedere illustratie, ieder woord, klopt!’

Hess brengt het verhaal van Audrey met haar prachtige illustraties die haast schilderachtig zijn. Ze weten het verhaal van het icoon tot leven te brengen met zachte blauw/groene kleuren en uiteraard de zwarte kleur die we vaak in de kleding van Audrey terug zagen komen. De illustraties worden gecomplimenteerd door korte stukjes tekst die uitleg geven bij de illustraties. Hess weet als geen ander hoe ze het verhaal van het stijlicoon pakkend naar voren moet brengen en doet dat met illustraties die van iedere pagina een feestje maken om hem te bekijken en lezen!

‘Audrey Hepburn: De wereld van een stijlicoon’, is een prachtige nieuwe toevoeging in de boekenserie van Hess. Een verhaal dat beklijft door het imposante levenswerk van Audrey en de adembenemend mooie illustraties van Hess. Een verhaal dat iedere modeliefhebber en filmliefhebber zeker gelezen moet hebben.