Recensie: Azijnmeisje, Anne Tyler

In 2016 is het vierhonderd jaar geleden dat Shakespeare stierf. Maar toch blijft hij al decennia lang een inspiratiebron voor vele. Om het werk van deze grootmeester te vieren werden meerdere van zijn verhalen opnieuw verteld door bekende Engelse schrijvers. De getemde feeks wordt opnieuw verteld als Azijnmeisje door Anne Tyler.

576a5_9789038802138_cvr-184x292Kate Battista zit klem. Hoe kan het dat het haar taak in het leven is om het huishouden te doen voor haar excentrieke vader, een wetenschapper, en haar mooi zusje Bunny? En dan heeft ze ook nog continu gedoe op haar werk. Ja, haar leerlingen zijn dol op haar, maar hun ouders kunnen haar ongewone meningen en uitgesproken manier van doen minder waarderen.
Dr. Battista heeft zo zijn eigen kopzorgen. Na jarenlang geploeter in de academische jungle, staat hij op het punt van een doorbraak. Zijn onderzoek zou miljoenen mensen kunnen helpen. Er is maar één probleem: zijn briljante jonge lab-assistent, Pyotr, kan elk moment het land uitgezet worden. En zonder Pyotr…  Dan verzint dr. Battista een uitzinnig plan om Pyotr in het land te houden, en zoals gewoonlijk rekent hij daarbij op de hulp van Kate. Zij is woedend: nu gaat hij echt te ver. Maar zal ze de ontwapenende campagne van de twee mannen kunnen weerstaan?

Vele van jullie zullen bekend zijn met Othello, Macbeth en Romeo & Julia. ‘De getemde feeks‘ wordt in dit rijtje niet vaak genoemd, maar is daardoor nog meer een uitdaging om opnieuw te vertellen. Azijnmeisje is een verhaal geworden vol humor, liefde en zorgzaamheid. Een verhaal waarbij schrijfster Anne Tyler dichtbij de magie van Shakespeare komt. Voornamelijk haar manier van schrijven en het vertellen van een oud verhaal laat zien dat ze goed onderzoek heeft verricht naar het oorspronkelijke verhaal. Essentiële aspecten van het oude verhaal komen in het Azijnmeisje terug, zoals het vinden van een man voor Kate. Daarnaast laat Tyler ook haar eigen krachten zien door het hedendaagse leven goed in dit verhaal te verwerken en er zo een eigen draai aan te geven.

Tyler komt dichtbij de magie van Shakespeare

Het verhaal is geweldig geschreven en zal je zeker aan de pagina’s gekluisterd houden. Al vond ik de naïviteit van Kate een beetje doorslaan. Hoewel het in de tijd van Shakespeare gebruikelijk was dat vrouwen minder macht hadden dan mannen werkt het in dit verhaal storend. Dit had voor mij wel een tikkeltje minder gemogen, aangezien het hele verhaal ook gemoderniseerd is.

Het mag dan een hervertelling zijn van een oud verhaal, toch is het Azijnmeisje een heel nieuw verhaal geworden. Sommige aspecten zijn overgenomen maar zijn geplaatst in het hedendaags tijdperk waardoor het een verhaal is om in één adem uit te lezen. Het Azijnmeisje is zeker een aanrader!

Heb jij Azijnmeisje ook gelezen? Laat weten bij de reacties wat jij van dit verhaal vindt!