Recensie: ‘Bestemming geluk’, Aline van Wijnen

Twee tegenpolen die elkaar motiveren, inspireren en laten inzien dat de ware liefde daadwerkelijk zo binnen kan komen wandelen. Het vormt de basis voor het nieuwe boek van Aline van Wijnen ‘Bestemming geluk‘.

Melanie Evers is bijna letterlijk geboren met een zilveren lepel in haar mond: haar vader had een juwelierszaak. Inmiddels heeft ze de zaak van hem overgenomen, leidt ze een leventje vol sterrenrestaurants en vakanties op Ibiza en staat ze op het punt om te trouwen met de knappe en succesvolle Duke. Maar wanneer ze aan de arm van haar vader naar het altaar schrijdt, beseft Melanie dat ze niet gelukkig is. Onder de verbijsterde blikken van de bruiloftsgasten draait ze zich halverwege om en gaat ervandoor.

Op zoek naar geluk heeft Alex ooit bepaalde keuzes gemaakt waar hij liever niet aan terugdenkt. Jaren later heeft hij alles in zijn leven op orde, alleen dat geluk lijkt nog steeds niet voor hem te zijn weggelegd. Alex en Melanie zijn in twee verschillende werelden opgegroeid, maar wanneer ze elkaar leren kennen, springt de vonk over. Is de liefde het enige wat ontbrak om gelukkig te zijn? En is hun liefde sterk genoeg om te leren leven met de fouten die ze in het verleden hebben gemaakt?

Soms kom je een boek tegen dat je vanaf de eerste pagina meteen weet te pakken, je weet te ontroeren maar ook een glimlach op je gezicht brengt. Afgelopen maand kwam zo’n boek uit in de vorm van ‘Bestemming geluk’ van Aline van Wijnen. Een prachtige roman over het vinden van geluk, opstaan voor je eigen ideeën en mening en geloven in ware liefde.

In ‘Bestemming geluk’ maken we kennis met hoofdpersoon Melanie. In het leven van Melanie heeft het nooit ontbroken aan wat dan ook, de uitspraak ‘geboren met een zilveren lepel in haar mond’ is op haar zeker van toepassing. Als ze op het punt staat om te trouwen beseft ze dat ze eigenlijk helemaal niet gelukkig is met haar leven. Vanaf dat punt ga je samen met haar op reis naar haar eigen geluk. Waarin je als een goede vriendin over haar schouder meekijkt bij alle beslissingen die ze maakt. Schrijfster Van Wijnen brengt je dichtbij de personages door het verhaal vanuit de ik-vorm te schrijven. Je leert de personages dan ook goed kennen, zult ze al snel in je hart sluiten en soms het liefste tegen ze willen zeggen dat ze toch echt een andere kant op moeten.

‘De schrijfstijl van Aline van Wijnen sprankelt in het licht van dit prachtige verhaal’

Dit is vooral toe te schrijven aan de prachtige vertelstijl van Van Wijnen. Ze beschikt over een fijne vlotte pen, maar heeft ook oog voor details. Zo zijn beeldende zinnen als: ‘Als ik via de zijdeur van het café het kleine gangetje binnenstap, krijg ik een klap in mijn gezicht van de alcoholwalm. Het zware fluwelen gordijn ruikt naar sigarettenrook alsof het nog nooit is gewassen sinds de tijd dat paffen in cafés nog toegestaan was, en waarschijnlijk is dat ook het geval’, geen uitzondering maar de regel. Van Wijnen neemt je met haar beeldende pen mee naar de juwelierszaak, cafés en onder andere verschillende restaurants waarbij je het gevoel hebt dat je haast zelf aanwezig bent.

De schrijfster brengt een divers verhaal waarin alle emoties wel een keer voorbij komen. Daarbij weet ze vooral goed vast te leggen hoe verschillend Melanie en Alex in eerste instantie zijn, om hun verhalen vervolgens op een geweldige manier met elkaar te verweven. Daarnaast schrikt deze schrijfster zeker niet terug van een stukje spanning, vooral de plottwist aan het einde van het verhaal zul je niet zien aankomen.

‘Bestemming geluk’ is een reis die je samen met de hoofdpersonages aflegt, waarin de schrijfstijl van Van Wijnen schittert in het prachtige verhaal.

Heb jij ‘Bestemming geluk’ ook gelezen? Laat weten bij de reacties wat jij van dit verhaal vindt!