Recensie: ‘Beyond the Break’, Heather Buchta

Een tijdje geleden zag ik een boek voorbijkomen op de website van Penguin Teen dat meteen mijn aandacht trok. Niet alleen door de prachtige cover, maar ook door de samenvatting van de verhaallijn waardoor ik meteen meer wilde weten. Begin deze maand bracht Heather Buchta haar debuut YA ‘Beyond the Break‘ uit bij Penguin Teen, waarin de wereld van Lovette helemaal op zijn kop wordt gezet als Jake Evans haar leven in wandelt. Een ontroerend, grappig, maar vooral pakkend verhaal door de onderliggende boodschappen.

Manhattan Beach native Lovette has two rules in life. One: no surfing. Not after her brother’s accident. Two: absolutely, no dating. And going into her junior year of high school, she’s pretty happy with that arrangement. She has friends, her church youth group, and God to fall back on when things get dicey. But after Jake Evans walks into her life, following these two simple rules gets a lot more complicated.

Jake is the boy from Lovette’s childhood who grew up. Handsome and sweet, he unlocks the part of Lovette that wants nothing more than to surf the waves again. And as their relationship grows, she begins to question what it means to be faithful: to her family, to God, but mostly, to herself.

Ik val meteen met de deur in huis, want wauw wat een verhaal! Een paar weken terug ontving ik ‘Beyond the Break’ van schrijfster Heather Buchta, een verhaal waar ik hoge verwachtingen van had door de achterflaptekst die mij meteen wist te overtuigen. En nadat ik dit boek in sneltreinvaart heb gelezen omdat ik niet kon wachten wat er nog meer ging gebeuren, kan ik zeggen dat deze verwachtingen meer dan worden waargemaakt. ‘Beyond the Break’ pakt vanaf de eerste pagina en laat je niet meer los totdat je het uit hebt.

In ‘Beyond the Break’ maken we kennis met Lovette, een meisje met een grote passie voor surfen en haar religie. Helaas mag ze de zee niet meer in van haar ouders door het heftige surf-ongeluk van haar broer. Als blast from the past Jake Evans haar leven binnenwandelt lijken alle lijnen tussen wat wel mag en niet te vervangen en komen ook Lovette’s religieuze overtuigen ter discussie te staan. Buchta zet met Lovette een fijn personage neer waar je vanaf het eerste moment mee mee kunt leven. Ze heeft het hart op de tong, staat voor haar overtuigingen en laat zich niet snel door andere van haar stuk brengen. De schrijfster brengt je dichtbij haar gedachtes door het verhaal vanuit de ik-persoon te schrijven en je zo echt mee te nemen in haar besluiten en overwegingen.

‘Buchta beschikt over een fijne vlotte pen, maar heeft ook oog voor details waardoor ze een verhaal neerzet waar je zelf echt onderdeel van wordt’

Een nieuw aspect voor mij was het religieuze deel van het verhaal. Buchta is een parttime jeugd pastoor en laat dit goed terugkomen in haar boek. Zo laat Lovette haarzelf leiden door haar liefde voor God. Maakt ze keuzes om haar religie te eren. Een verhaalaspect dat ik nog niet eerder heb gezien in het YA genre, en hoewel ik eraan moest wennen vond ik het wel een verfrissend element. Lovette vertelt zo gepassioneerd over haar religie en hoe het haar helpt dat je als lezer begrip krijgt voor de keuze die ze maakt. Religie is voor veel mensen een onderdeel van hun leven en Buchta brengt dit op een mooie, respectvolle manier naar voren, zonder daarbij belerend te worden.

Iets wat veel zegt voor haar schrijfstijl, want hoewel dit het debuut is van Buchta beschikt ze over een unieke schrijfstijl. Een schrijfstijl die te midden houdt tussen heerlijk vlot en gedetailleerd, soms op het poëtische af, op de moment waarop het nodig is. Een schrijfstijl die je vast pakt vanaf de eerste pagina en je helemaal meeneemt in het verhaal. Daarnaast verwerkt Buchta een aantal mooie onderliggende boodschappen in het verhaal die het voor mij naar een hoger niveau tillen. In het begin was ik enigszins bang dat het verhaal teveel op de religie zou leunen en er daardoor geen kans was voor andere boodschappen. Maar de schrijfster laat zien dat ‘je goed bent zoals je bent’, ‘dat je mag opstaan voor je eigen overtuigingen, ook al gaan deze soms in tegen de gebruikelijke opvattingen in’.

‘Beyond the Break’ heeft mij positief verrast. Buchta beschikt over een fijne vlotte pen, maar heeft ook oog voor details waardoor ze een verhaal neerzet waar je zelf echt onderdeel van wordt. Haar verfijnde manier van het neerzetten van een personage en de prachtige onderliggende boodschappen maken het daarnaast echt een verhaal waar je vanaf het eerste moment mee meeleeft. Daarnaast is haar manier van het verwerken van een religie in het verhaal verfrissend en zeer goed uitgevoerd. Een debuut waar je alleen maar van kunt dromen!

Heb jij ‘Beyond the Break’ ook gelezen? Laat weten bij de reacties wat jij van dit verhaal vindt!

*Thank you Heather Buchta for sending me a review copy.