Recensie: ‘Black Journal’

Bulletjournals: de catchy boekjes met witte bladzijdes met alleen zwarte puntjes erop. Boekjes waar je je creativiteit compleet in kwijt kunt! Waarin je naar hartelust kunt plannen, scrappen en journalen. Afgelopen maand kwam de Black Journal uit, een variant met (je raadt het waarschijnlijk al) zwarte pagina’s met witte stippen waarin creativiteit naar een hoger niveau wordt getild.

Ik hou echt van bullet-journaling, maak er zo een zondagmiddag voor vrij om lekker creatief aan de gang te gaan. Toen ik hoorde dat Uitgeverij Mus met een nieuwe bullet journal zou komen was ik dan ook meteen enthousiast. Hoe zou het zijn om op zwarte pagina’s te werken? Zou het kwalitatief net zo goed zijn als de andere of zou een ‘blanco’ canvas toch meer mogelijkheden bieden? Ik testte het, samen met Boekhopper’s bullet journal expert Romy uit, en ik kan je zeggen: ‘ We love the black journal’

Het eerste wat opvalt aan de journal is uiteraard, zoals ook bij de andere boekjes, de prachtig vormgegeven buitenkant. Hoewel bij de bulletjournals de printjes met pakkende kleuren je vaak vrolijk tegemoet komen is er hier gekozen voor een iets sober design dat prachtig glanst als je er licht op schijnt. Als je het boekje vervolgens openmaakt stuit je daar eerst op een uitlegboekje, waarin de uitgeverij al een aantal voorbeelden heeft gemaakt van wat je met de journal kunt doen. Erg leuk aangezien de zwarte pagina’s een aantal uitdagingen met zich meebrengen. Je kunt er namelijk niet met iedere pen op schrijven, omdat deze gewoonweg niet zichtbaar zijn. Wij hebben ervoor gekozen om te schrijven met witte en gekleurde pennen en dat werkt perfect. Wel een aanrader om de pagina’s goed te laten drogen, anders laten ze namelijk een stempel achter op de voorgaande pagina.

‘De Black Journal laat je een nieuwe kant van je creativiteit aanboren’

De Black Journal brengt datzelfde journal-gevoel mee dat je ook bij de andere boekjes krijgt en de creativiteit zal dan ook snel gaan stromen. De journal biedt je nieuwe mogelijkheden om onder andere prachtige graphic art te maken die perfect staat op de zwarte pagina’s. De journal is zoals verwacht even stevig en goed van kwaliteit als de andere journals. Ik vind het zelf erg leuk dat er is gekozen om ook zwarte pagina’s in de collectie op te nemen aangezien dit je creatief mooi uitdaagt om eens een andere weg in te slaan. Ik kan dan ook niet anders zeggen dan dat ik zeer positief verrast ben door de Black journal. Een perfecte journal voor iedereen die wel een uitdaging zoekt op creatief gebied, een keer wat anders wil en graag wil werken met nieuwe pennen en technieken om zo de meest mooie creaties te maken.

Heb jij de ‘Black journal’ ook? Laat weten bij de reacties wat jij van deze journal vindt.